Degrees of Seperation handler om to forskjellige verdener. (Bilde: Moondrop)

Dette spillet vant NM i Gameplay i helgen

To personer brukte knapt én uke på å kode vinnerspillet Degrees of Separation.

OSLO (Gamer.no): For fjerde år på rad arrangerte Norsk filminstitutt spillsnekringskonkurransen NM i Gameplay på Torggata Bar. Her tevlet 21 spillutviklere om å vinne førstepremien på 100 000 kroner etter å ha strevd med å utvikle et spill på 10 dager. 

Stig-Owe Sandvik (t.v.) og Andreas Fuglesang er fornøyde med seieren.
Stig-Owe Sandvik (t.v.) og Andreas Fuglesang er fornøyde med seieren.Foto: Audun Rodem, Gamer.no

Hamar-studioet Moondrop kunne til slutt smykke seg med førstepremien med sitt bidrag, Degrees of Separation, men ikke uten en dramatisk vri. En liten stund virket det nemlig som om spillet hadde falt ut av juryens stemmebunke. Heldigvis ble feilen kjapt oppdaget, til Moondrop-tospannets glede. De to hadde allerede kjent på skuffelsen over å ikke være blant de fem spillene som kom seg til finaleomgangen.

– Du kjenner det jo litt i hjertet når et prosjekt du har jobba så mye med ikke blir like populært som du selv håper, forteller Andreas Fuglesang til Gamer.no. 

Tempertur som konkurransetema

Degrees of Seperation blander varmt og kaldt.
Degrees of Separation blander varmt og kaldt.Bilde: Moondrop

I NM i Gameplay sørger NFI for at utviklerene kun får ti dager til å utvikle spillet ved å introdusere et nytt temaord hvert år. I år var temaet «temperatur». Selv forteller Moondrop at de brukte tre dager på å brainstorme frem idéen og om lag syv dager på å kode spillet. Imponerende nok er dette andre gang de vinner konkurransen, etter å ha gått til topps med Kespers Keep i 2011.

I vinnerspillet Degrees of Separation må to spillere samarbeide om å komme seg gjennom flere brett. En mann og en kvinne lever i hver sin parallelle verden – en kald og en varm. Det som skiller de to er en linje langs skjermen som beveger seg ut i fra hvordan figurene flytter seg. De to hovedpersonene kan ikke gå inn i hverandres verdener, men kun se hverandre – og designer Stig-Owe Sandvik synes det er noe poetisk ved dette skillet.

– Kontrasten mellom varme og kulde er svært sterk, og det å dele de fra hverandre rett ned ved midten gjorde det naturlig å lage et samarbeidsspill. Det var det poetiske ved det som fikk meg til å virkelig tenne på idéen da jeg begynte å utforske mulighetene. Du får en del fine situasjoner helt naturlig, for eksempel at man ikke kan gå over vann alene, forklarer Sandvik.

Her viser Inconspicuous Creations frem A Game of Frost and Flame, som også kom til finalen.
Her viser Inconspicuous Creations frem A Game of Frost and Flame, som også kom til finalen.Foto: Audun Rodem, Gamer.no

Selv om gjengen tydelig har satt sin elsk på konseptet er de ikke helt sikre på om de vil bruke vinnerpengene på å videreutvikle akkurat Degrees of Separation, eller heller bruke de på et annet spill.

– Akkurat nå er vi i seierssjokk, så jeg tenker jo «Ja! Selvfølgelig skal vi lage det!». Men vi må nok få litt perspektiv på det hele.

Moondrop jobber for tiden med et spill kalt Amphora, og har allerede fått 600 000 korner i støtte fra Norsk filminstitutt til å jobbe videre med med det. Det kan hende utvikleren bruker vinnerpengene på å ferdigstille det, eller bruker summen på noe helt annet.

– Nivået blir stadig bedre

Seksjonssjef for NFIs spillstøtte, Kaja Hench Dyrlie, er veldig fornøyd med gjennomføringen av årets arrangement. Hun synes nivået blant de innleverte bidragene er imponerende høyt.

Kaja Hench Dyrlie fra Norsk filminstitutt.
Kaja Hench Dyrlie fra Norsk filminstitutt.Foto: Norsk filminstitutt

– Det sa jeg i fjor også ,men det er hakket bedre i år. Totalt var det litt færre som meldte seg på, men de som gjorde det ble stort sett ferdige og møtte opp til arrangementet, forteller hun.

Kaja har vært med på å sette opp NM i Gameplay i fire år nå, og kan fortelle at de mange studioene som leverer bidrag begynner å bli tørre bak øra. 

– De profesjonelle, som er vant til å jobbe med større prosjekter må jobbe på en litt annen måte, og de som er mer ferske må jobbe under et hardt press. Jeg tror de lærer mye av det, og det har vært tilbakemeldingen fra noen av de studentene som nå er her for andre gang. De føler at de har mer kontroll nå.

Norsk filminstitutt deler årlig ut flere titalls millioner kroner til spillprosjekt, og flere av deltakerne har allerede mottatt støtte for andre prosjekter. I tillegg har det skjedd at prosjekter som først har blitt påbegynt under NM i Gameplay har fått støtte senere. Fjorårets vinner, Rock Pocket Games' Shiftlings, har for eksempel fått tilskudd fra NFI, og også spillutvikler Kristoffer Jetmundsens Little Big Mansion har fått penger etter at spillet figurerte i fjorårets arrangement.

– Det var jo derfor vi startet med det. Vi ville lage et lavterskeltilbud for spillutviklerne. NFI-prosessen har jo mange formelle krav, og det er stor konkurranse om utviklingsmidlene. Der er det nok vanskelig å nå opp for mange. Men NM gjør at de føler at de blir sett, de som kanskje ikke får like mye oppmerksomhet til vanlig. 

Du kan selv laste ned og spille Degrees of Separation fra Moondrops blogg »

Sist høst fikk en rekke spill NFI-støtte:
Hele ni spill delte på nesten 7 millioner under forrige tilskuddsrunde »

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen