Feature

Dette gleder vi oss til

Våre favoritter i 2009

Her er spillene Gamer.nos skribenter ser frem til i året som kommer.

1: Joachim og Tormod
2: Kristian og Øystein
3: Daniel og Mikael
4: Tor Egil, Thomas og Mats

Kristians favoritter:


Skjermbilde fra Divinity 2: Ego Draconis

Divinity 2: Ego Draconis (PC, 360)

Utgivelsesdato: 2. kvartal 2009

Larian har to enestående rollespill på samvittigheten: Divine Divinity og Beyond Divinity. Hvis de fortsetter i samme spor, kan Divinity 2: Ego Draconis bli et av de virkelig store spillopplevelsene i 2009. Det knytter seg riktignok en viss spenning til hvordan de takler overgangen til tre dimensjoner, men hva vi har fått se av spillet så langt, virker lovende. At hovedpersonen kan innta drageform vil også gi spillet et helt nytt aspekt. Ingen garantert suksess, men et potensielt kjempespill.

Skjermbilde fra Forza Motorsport 2.

Forza Motorsport 3 (360)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Det er ikke mye vi vet om Forza 3 enda, annet enn at det skal bli større, penere og mer omfattende enn forgjengeren. Det lover unektelig svært godt. Ryktene vil ha det til at vi får servert over 400 biler og 100 baner, noe som gjør spillet så stort at det kan komme på to DVD-skiver. Hvis Turn 10 lever opp til forventningene, kan vi få servert en virkelig klassiker i løpet av det kommende året.

Skjermbilde fra originale Mass Effect.

Mass Effect 2 (PC, 360)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

En sjelden gang i mellom kommer det et spill som sikrer seg en spesiell plass i hjertet. Mass Effect var et slikt spill for svært mange, takket være sin historie, imponerende valgmuligheter og ikke minst de fengslende personene vi fikk stifte bekjentskap med. Det meste BioWare tar i blir til gull, og når de lover at Mass Effect 2 skal bli like massivt i forhold til det første spillet som Baldur’s Gate II var i forhold til Baldur’s Gate, er det lett å skru opp forventningene.

Skjermbilde fra Mafia II.

Mafia II (PC, 360, PS3)

Utgivelsesdato: 3. kvartal 2009

Grand Theft Auto er kult og Saint’s Row er hysterisk, men det er noe eget ved å gli gjennom byen i en gammel amerikaner, iført sort dress med tynne hvite striper og en tidsriktig tommygun. Det første Mafia-spillet foregikk på 30-tallet, i Mafia II flyttes fokuset til 40- og 50-tallet, men ellers loves vi mer av det som gjorde det første spillet til en suksess: Biljakter, heftige skuddvekslinger og en altoverskyggende maktkamp. I krig og kjærlighet er som kjent alt lov.

Skjermbilde fra Starcraft II.

Starcraft II (PC)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Blizzard er ikke kjent for å skuffe oss, annet enn når de utsetter spill vi har gledet oss til i årevis. Forutsatt at spillet faktisk kommer ut på denne siden av nyttår, er det mye som tyder på at Starcraft II blir en megasuksess. Det er lekkert, polert og silkemykt allerede lang tid før spillet er ferdig. Hvis rasene er like godt balansert som i det første spillet, snakker vi om en sikker vinner.

Skjermbilde fra Heavy Rain.

Heavy Rain (PS3)

Utgivelsesdato: 4. kvartal 2009

Heavy Rain ser ut til å utfordre oss på måter vi så alt for sjelden ser i spill. Her er historien i fokus, og den skapes mens vi spiller. Spillet bygger videre på mekanikker bak suksessen Fahrenheit, men tar det hele et skritt videre. Vi får følge fire hovedpersoner, og valgene du tar får stor innvirkning på historien. Når vi attpåtil loves en dyp, mørk og engasjerende opplevelse, er det bare å begynne å glede seg. Et spill det er verdt å følge med på.

Skjermbilde fra Gran Turismo 5 Prologue.

Gran Turismo 5 (PS3)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Tiden vil vise om Gran Turismo 5 virkelig dukker opp her i landet i 2009, men at det ser ut til å bli et knakende godt spill, er det liten tvil om. Prologue-versjonen manglet litt, men Polyphony Digital er kjent som perfeksjonister. Når skademodell endelig kommer på plass er det lov å håpe at serien tar igjen noe av forspranget til konkurrentene. Som vi er vant med fra Gran Turismo-spillene, kommer det med et enormt utvalg av eksepsjonelt vakre biler.

Skjermbilde fra Race Pro.

Race Pro (360)

Utgivelsesdato: 13. februar 2009

SimBin har levert en rekke heftige simulatorer til PC, men nå jobber de med et spill til Xbox 360. Med Race Pro lover de å gi oss en realisme vi ikke tidligere har sett på konsoll, men samtidig skal vanskelighetsgraden være så skalerbar at det passer alle. 350 biler og 13 baner blir tilgjengelig, alt lisensiert. Det legges altså til rette for heftige kjøreopplevelser både alene og mot andre. 12 spillere kan konkurrere over Xbox Live. Det kan bli hektisk i første sving.

Illustrasjonsbilde laget for Colin McRae Dirt 2.

Colin McRae: Dirt 2 (360, PS3)

Utgivelsesdato: 2009

Colin McRae: Dirt var på mange måter et underholdende spill, men det var ett stort skår i gleden: Det hadde en katastrofalt svak flerspillerdel. Colin McRae: Dirt 2 skal etter sigende bli merkbart penere og enspillerdelen skal være forbedret. Mest spennende er det likevel at Codemasters skryter av omfattende onlinemoduser, uten å gå nærmere inn på hva og hvordan. Såfremt de gjør en god jobb med disse, kan det bli mye breisladding, knuffing og bulking fremover.

Konseptbilde for All Points Bulletin.

All Points Bulletin (360)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Realtime Worlds, utviklerne bak Crackdown, jobber nå med et massivt, internettbasert flerspillerspill. All Points Bulletin (også kjent som APB) vil finne sted i en fiktiv storby hvor kriminelle er i konflikt med ordensmakten. Det er spillere som inntar rollene på begge sider og kjemper om herredømme over byen. Hvor hurtig figuren din utvikler seg, skal være mer et resultat av ferdighet enn investerte timer. Det legges altså opp til alt annet enn hjernedød repetering av enkle oppgaver.

Øysteins favoritter:


Skjermbilde fra Star Ocean: The Last Hope.

Star Ocean: The Last Hope (360)

Utgivelsesdato: 2009

Det fjerde spelet i den populære Star Ocean-serien tek oss tilbake i tid for å få sjå korleis det heile byrja. Kva akkurat det betyr, er litt vanskeleg å seie, men eg har all tru på at det blir fantastisk. Det er ikkje alle spela i serien eg har kost meg like mykje med, men Tri-Ace har det med å levere kvalitet når det gjeld. Med eit forbetra kampsystem, og ei historie som sender oss til fjerne planetar er det lett å glede seg.

Skjermbilde fra Tales of Vesperia.

Tales of Vesperia (360)

Utgivelsesdato: 2009

Det nyaste spelet i Tales of-serien har vore ute i statane sidan august, men no får vi håpe det snart er vår tur til å få ta del i dette fargerike eventyret som gir oss eit herleg avbrekk frå gråbrun realisme. God gammaldags anime-stil, servert gjennom nydeleg grafikk, vil presentere ei historie som for ein gongs skuld ikkje har ein forvirra helt i tenåra som hovudperson. Sleng i tillegg på eit actionfyllt og engasjerande kampsystem, og alt teiknar i retning av ein vinnar.

Skjermbilde fra Kingdom Under Fire II.

Kingdom Under Fire II (360)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Eg har vore svært svak for Kingdom Under Fire-serien heilt sidan eg spelte ein testversjon av The Crusaders på Xbox. Spela byr på ei fantastisk blanding av strategi og action, og Kingdom Under Fire II lovar å ta det heile mangfaldige hakk lengre. Vi loves tusenvis av spelarar som brakar saman på nett i det Phantagram kallar eit massivt-online-action-strategi-rollespel. Eg frådar om kjeften etter å slå kloa i dette brutalt vakre spelet.

Stormrise (360, PS3)

Utgivelsesdato: Mars 2009

Om det var eitt spel som blåste fletta av meg under fjorårets Games Convention i Leipzig, så var det Stormrise. Med underkjeven slepande etter golvet, var eg vitne til ein demonstrasjon som fullstendig revolusjonerte mi oppfatning av kva eit strategispel på konsoll kan – og bør – vere. Eit tempo som rivaliserer det som er mogleg på PC, og eit variert utval med soldatar og kampmaskiner fortel meg at eg vil gløyme all sosial aktivitet i lang tid.

Skjermbilde fra Resident Evil 5.

Resident Evil 5 (360, PS3)

Utgivelsesdato: 13. mars 2009

Resident Evil 4 var – og er – eit av dei beste spela eg har spelt. Det tok serien i ein heilt ny retning, og med stø kurs køyrer Capcom vidare der dei slapp. Handlinga sender oss til Afrika i eit brennheitt og grøsseleg action-eventyr i solsteiken. Med den vanvittige grafikken, og Capcom sine som vanleg høge produksjonsverdiar, forventar eg eit spel som raskt glir langt opp på listene over dei beste spela i år.

Skjermbilde fra Chrono Trigger.

Chrono Trigger (DS)

Utgivelsesdato: 5. februar 2009

Eit av dei aller beste japanske rollespela gjennom tidene kjem endeleg til Europa. Gjennom reiser i tid og rom får vi ta del i ei fantastisk historie som for veldig mange sit fast som tidenes spel. Det er ikkje mykje nytt i DS-versjonen, men det er heller ikkje nødvendig. Chrono Trigger er så sinnssjukt bra, at vi skal alle takke spelgudane for at vi endeleg får spele det utan å importere ein gammal og haltande Super Nintendo frå statane.

Skjermbilde fra Starcraft II.

Starcraft II (PC)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Blizzard er – utan tvil – det einaste utviklarstudioet som verkeleg har greidd å låse meg fast framfor ein PC med eit strategispel over lengre tid. Over fleire år gikk det ikkje ein dag utan at eg brukte minst ein time på å spele Warcraft III, og er er stygt redd for at det same vil skje med Starcraft II. Det vesle eg fekk spelt på Blizzcon i 2007, var nok til å fortelje meg at dette, dette blir bra. Veldig, veldig bra.

Skjermbilde fra Bayonetta.

Bayonetta (360, PS3)

Utgivelsesdato: 2009

Ei heks med briller spring rundt i ei tettsitjande drakt laga av håret hennar. Men hei, det stoppar ikkje der. Ho kan lage store og livsfarlege beist med håret sitt, og når håret hennar blir brukt til slikt, vel, då blir det mindre av det på kroppen. Ein håplaus og pubertal fantasi for sveitte fjortisar kanskje, men Bayonetta lovar meir enn naken hud. Eit aggressivt kampsystem som lovar å halde eit ekstremt tempo med det eine klimakset etter det andre, er nok for å nagle Bayonetta til «må spele»-lista mi.

Skjermbilde fra Broken Sword: Shadow of the Templars.

Broken Sword: The Shadow of the Templars (DS, Wii)

Utgivelsesdato: Mars 2009

Dette er utan tvil min store favoritt av alle dei gode gamle eventyrspela. Den herlege historia om George Stobbart, og hans møte med Frankrike, sit for all tid godt støypt fast i minnet mitt. Trekket å gi ut spelet til DS og Wii er i mine auge genialt, og mitt største dilemma akkurat no, er om eg skal lene meg tilbake i sofaen med ein Wiimote i handa, eller om eg skal ta sjansen på senebetennelse ved å sitje oppe til langt på natt med ein DS i handa.

Skjermbilde fra Final Fantasy XIII.

Final Fantasy XIII (360, PS3)

Utgivelsesdato: Ikke annonsert

Sjølv om sjansen for at det kjem til Europa i år ikkje akkurat er høg, så er den der. Final Fantasy-serien har ein solid plass i hjartet mitt, og når det kjem til denne serien forlanger eg kvalitet. Det er definitivt ingen grunn til å tvile på at det er akkurat det vi får. Det nye kampsystemet ser ut til å vende litt tilbake til røtene, samtidig som det tek det heile i ein veldig action-orientert retning. Eg gleder meg. Å Gud som eg gleder meg.

1: Joachim og Tormod
2: Kristian og Øystein
3: Daniel og Mikael
4: Tor Egil, Thomas og Mats

Siste fra forsiden