Deus Ex-skaperen: – Jeg har over 300 spillkonsepter klare

Legendariske Warren Spector forteller oss at han digger Kickstarter.

BÅLSTA (Gamer.no): Dugnadsnettstedet Kickstarter har nytt eksplosiv interesse i senere tid, etter at de velkjente spillskaperne Tim Schafer og Brian Fargo samlet inn millioner til å lage sine spill. Fenomenet kan realisere snevrere spillprosjekter som ellers ikke hadde sett dagens lys, og burde også være aktuelle for andre utviklerveteraner.

Velkjente Warren Spector. (Bilde: Lasse Lervik/Gamer.no)
Velkjente Warren Spector. (Bilde: Lasse Lervik/Gamer.no)

Under et pressearrangement utenfor Stockholm i dag møtte vi en av de aller største, Deus Ex- og System Shock-skaperen Warren Spector. Han var i utgangspunktet der for å snakke om sitt nyeste spill, Epic Mickey: The Power of Two, men vi kunne ikke unngå å låne et par minutter av tiden hans for å høre en sann veterans tanker om det populære initiativet.

– Hvem vet om jeg ender opp der? Tiden vil vise. Jeg hadde sannsynligvis prøvd det om jeg ikke jobbet for Disney, men jeg tror ikke det kan funke for alle, åpnet legenden diplomatisk til Gamer.no, og repeterte et populært ankepunkt ved denne tjenesten: den er ikke for hvem som helst.

– Det virker for Tim Schafer, for han er en av de mest elskede og kreative i bransjen. Det funker kanskje for Brian Fargo, men jeg husker første gang jeg møtte Fargo i 1989, under mitt første år i bransjen. Jeg åt middag med Richard Garriott (Ultima-skaperen, journ. merk) som jeg jobbet med på den tiden og Fargo gikk forbi, hvorpå jeg utbrøt «det er Brian Fargo, Interplay-fyren!». Det funker nok for de gutta, men jeg tror ikke en vanlig person kan dra dit og utrette stort.

Flust av konsepter på lur

Etter at han debuterte på det velkjente Wing Commander i 1990, har Spector hatt en fantastisk karriere som beveget seg innom andre, ikoniske storutgivelser som Ultima Underworld, System Shock og Thief: The Dark Project. Men det skulle faktisk ta ti år før han fikk den friheten Kickstarter potensielt kan tilby.

– Epic Mickey: The Power of Two er mitt 22. spill, og jeg har stort sett fått lage de spillene jeg ville lage fordi jeg har stått imot press fra markedsfolk og utgivere. Deus Ex var likevel det første spillet mitt hvor ingen kunne fortelle meg noe som helst. Jeg gjorde akkurat hva jeg ville, slik jeg ville det og innenfor det tidsrommet jeg ønsket. Kickstarter gir alle den sjansen, noe som er fantastisk, strålte den godt voksne spilldesigneren til vår journalist.

Wing Commander, hans første prosjekt.
Wing Commander, hans første prosjekt.

– Har du noen prosjekter du kunne tenkt deg å prøve på Kickstarter?

– Åja! Det er slettes ikke manko på idéer. Om du knabbet den bærbare PC-en min hadde du funnet over 300 spillkonsepter, med alt fra et par setningers til eksakt 277 siders designdokumenter. Jeg vil lage flere spill enn jeg hadde rukket om jeg hadde ti liv. Noen av dem er veldig salgbare, andre er veldig risikable. Et par av dem er ordentlig dumme, men kan være morsomme.

– Kjempemange av idéene mine hadde nok fungert i et Kickstarter-miljø.

Dermed kan det godt være at en av de største spillskaperne der ute også blir å finne på nettstedet en gang i fremtiden, uten at vi vet helt hva han pønsker på.

NB! Dette er kun en del av et lengre intervju som blir publisert på Gamer.no i løpet av de nærmeste dagene. Vi har også spilt det kommende Epic Mickey-spillet under et pressearrangement i Sverige. Turen dit ble betalt av Disney.

Les også: Vår anmeldelse av første Epic Mickey
Les også: Fører Kickstarter til en ny spillrevolusjon?

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen