– Digitalt salg står for 60% av omsetningen i Norge

Men tradisjonelle spillbutikker er fortsatt den største salgskanalen, og der tar PlayStation 3 rotta på konkurrentene.

FIFA 14 var populært i alle de nordiske landene.

I en ny rapport fra den nordiske bransjeorganisasjonen ANGI, som Gamer.no har fått tilsendt, kommer det frem at det norske spillmarkedet har en omsetning på 1,8 milliarder kroner når man regner med både digitale og fysiske salg.

Dette er første gangen ANGI tar med digitale salg i rapporten sin, og resultatet er at det målbare norske markedet for dataspill er fordoblet siden 2010. 60% av salget er ifølge ANGI digitalt, og det fysiske salget har falt med 17 prosent årlig siden 2010. Men de fysiske butikkene var likevel den individuelt største salgskanalen for spill i 2013.

– De fysiske butikkene er fortsatt svært viktige. Der kan man jo spørre kvalifisert personale om råd, få en dypere og mer personlig service enn det Internett kan levere, sier Richard Pettersen fra Norsk Spill og Multimediaforening i en pressemelding.

PlayStation 3 er kongen på butikk-haugen

Hvis vi konsentrerer oss om de fysiske salgene ser vi at PlayStation 3 er i en særstilling i Norden. Den gamle traveren står for hele 47% av omsetningen i markedet, og selv om volumet har gått litt ned har verdien gått opp med 3% siden 2012.

Xbox 360 kommer på andreplass, og har en markedsandel på 22,6% av omsetningen. Microsofts konsoll har også tapt relativt store markedsandeler siden 2012 – omsetningen har gått ned med nesten 9% siden 2012.

På tredjeplass finner vi PC-spill, som står for 13,2% av omsetningen i Norden. Dette representerer et kraftig fall, på hele 34%, siden 2012. I volum står PC likevel relativt sterkt – 22,7% av spillene som selges er for PC.

Wii U sliter kraftig, og må se seg slått av både originale Wii, samt 3DS og DS. Med en markedsandel på 2,1% skremmer den neppe Sony og Microsoft. Nykommer PlayStation 4 puster allerede Wii U i ryggen, og sikret seg en markedsandel på 1,8% i fjor.

Vita sliter imidlertid mest – med en markedsandel på 0,35% har den en lang vei å gå før den tar igjen DS (2,2%) og 3DS (4,3%).

Rockstar

Det er forøvrig interessant å se at mens DS har hatt et omsetningsfall på 58%, har 3DS kun hatt en vekst på 3,9% – og et ørlite fall i volum. Nintendo har med andre ord en vanskelig situasjon i Norden. Gamle Wii har en markedsandel på 7,1% (ned 37,8% siden 2012).

Det er viktig å påpeke at tallene ikke dekker butikkenes inntekter fra salg av maskinvare eller for eksempel de svært populære Skylanders-figurene.

Fremgang på nettet

Ifølge rapporten er hele 60% av den norske omsetningen i 2013 digital. Dette inkluderer alt fra rene spillkjøp til mikrotransaksjoner og tilleggspakker. Her kommer også mobiltelefoner og nettbrett inn i bildet, som betydelige aktører på markedet.

De digitale tallene til ANGI er delt opp på en litt annen måte enn de fysiske. Tradisjonelle PC-spill representerer 20% av den digitale omsetningen i Norden, mens konsollene totalt representerer 6%. Mobiltelefoner har hele 30% av omsetningen. Disse tallene inkluderer mikrotransaksjoner og nedlastbare ekspansjoner.

MMO-spill, uavhengig av plattform, regnes som to separate kategorier på markedet. Spill i «free to play»-markedet representerer 20% av den totale omsetningen, mens MMO-spill der man må betale for å spille har 11% av omsetningen. En siste kategori, «sosiale spill», har 13% av omsetningen.

I Norge omsatte digitale spill og mikrotransaksjoner for like i overkant av én milliard kroner i fjor, ifølge denne rapporten. «Kun» 64 millioner kroner kom fra konsollspill, og disse er spredd over flere plattformer.

– Generelt har vi nordmenn vært raske til å utnytte Internettets muligheter. Og spillbransjen har, i motsetning til film- og musikkindustrien, fra starten sett på Internett som en positiv salgskanal, sier Richard Pettersen fra NSM.

Hvor representative er de digitale tallene?

Det er langt vanskeligere å telle digitale spillkjøp enn fysiske, og der ANGI-rapporten baserer seg på rene salgstall når den går i dybden på butikkmarkedet, er de digitale tallene basert på indikasjoner fra det amerikanske analysebyrået Superdata.

– All data som ligger til grunn for de digitale tallene er hovedsakelig basert på transaksjoner som analysebyrået på sin side har fått fra utgivere, utviklere og ulike betalingstjenester. Ved hjelp av denne metoden kan vi omgå salgskanalenes generelle uvilje mot å hjelpe med konkrete tall, forklarer Jacob Kroon fra ANGI til Gamer.no.

Superdata sier i sitt materiale at tallene deres dekker 250 millioner transaksjoner fra over fire millioner betalende spillere, samt 110 betalingsmetoder og «over 450» titler. Disse tallene kombineres så med annen informasjon for å komme frem til helhetlige tall for industrien.

– Hvor nøyaktig er dette, med tanke på for eksempel indiemarkedet?

– Gjennom analysens fokus på brukernes utgifter er også indiespill en del av helheten, og andelen her speiler altså den statistiske befolkningens utgifter, svarer Kroon.

Han fortsetter:

– Selv med alle vanskelighetene rundt å måle digitale salg tror jeg dette er en veldig kapabel analyse av markedet, med den beste metoden som på nåværende tid er mulig. Men det skulle være interessant å se flere uavhengige studier om dette. Personlig, og gjennom de diskusjoner jeg har ført med aktører i bransjen, virker analysen å speile virkeligheten på et godt vis.

Voksenspill er svært populære

ANGI har også trukket annen informasjon fra tallene. De kan blant annet se at hele 32% av omsetningen på markedet kommer fra spill som har fått en anbefalt aldersgrense på 18 år av organisasjonen PEGI. Det er med andre ord voksenspill som er mest populære på markedet i Norden, og det er tydelig at markedet ikke ser på spill som en barneaktivitet.

Spill med anbefalt aldersgrense på 3 år representerer den nest største andelen. Disse står for 23% av markedet. Det er viktig å påpeke at en lav anbefalt aldersgrense ikke betyr at spill er laget for barn; et spill som Flight Simulator X har den laveste mulige aldersgrensen, men har en godt voksen målgruppe.

Spill med anbefalt aldersgrense på 7 år står for 17% av omsetningen, mens spill med anbefalt aldersgrense på 12 og 16 år står for henholdsvis 15% og 13%.

Her er listen over de ti bestselgende spillene i Norge i fjor, med anbefalt aldersgrense i parantes:

  1. Grand Theft Auto V (18+)
  2. FIFA 14 (3+)
  3. Call of Duty: Ghosts (16+)
  4. Battlefield 4 (18+)
  5. Assassin's Creed IV: Black Flag (18+)
  6. The Last of US (18+)
  7. Disney Infinity (7+)
  8. Skylanders Swap Force (7+)
  9. FIFA 13 (3+)
  10. Gran Turismo 6 (3+)

I fjor kjørte vi en grundig test av hovedalternativene innenfor digital distribusjon. Vi har også en egen spalte der vi dekker spillene på det mobile markedet.

Siste fra forsiden