Anmeldelse

Dino Stalker

Det som er nytt med Dino Stalker, er at du som spiller kan bevege deg fritt på banene uten å måtte følge en ferdigprogrammert løype som tvinger deg gjennom et nivå. Denne bevegelsesfriheten gjør at spilleren kan utforske en bane på samme måte som det blir gjort i en førsteperson-skyter. Dette problemet er løst ved at man i den ene hånden holder sin Dualshock 2-kontroll og i den andre holder man en lyspistol. Med den venstre analoge styrespaken bestemmer du om karakteren skal gå fremover, bakover eller om han skal snu seg rundt. L1 og L2 brukes om man skal bevege seg sidelengs. Det eneste du skal gjøre med pistolen er å sikte og trykke på avtrekkeren hver gang en blodtørstig Raptor prøver å spise deg. Denne løsningen var litt merkelig i begynnelsen, men etter et par minutter skjønner du at det ikke var en dum idé å kombinere håndkontrollen og pistolen på denne måten. Dette gjelder bare om du har en G-con45-pistol.

Hvis du har en G-con2 slipper du å bruke håndkontrollen, fordi G-con2 har en styrespak bygd inn i pistolen og på den måten styrer du alt via din G-con2. Hvis du har en pistol som ikke er en G-con2 eller G-con45, må du forberede deg på å bruke håndkontrollen til å skyte og bevege deg med. Dette er fordi Dino Stalker utelukkende er ment for Namcos G-con2 og G-con45. Å spille med bare håndkontrollen er lettere sagt enn gjort. Det er meget vrient å få til en flyt i spillestilen, fordi du må sikte med den høyre analoge spaken samtidig som du beveger deg med den venstre. I tillegg må du skyte med R1 og bruke resten av knappene til å bytte våpen og lade om våpenet. Et stort minus med å bruke håndkontrollen er at du beveger deg tregere enn det du hadde gjort med en pistol, men det er bygget inn en autosikte-funksjon som gjør at det allikevel ikke er så tregt som det kunne ha blitt.

Historien
Dino Stalker handler om løytnant Mike Wired som i 1943 deltar i et flyslag over Atlanteren under den andre verdenskrigen. Flyet som Mike sitter i blir hardt skadd etter å ha blitt truffet av kulene fra et fiendtlig fly. Mike rekker i siste sekund å komme seg ut av det styrtende flyet, men det kommer enda et fly som skal skyte Mike. Plutselig står tiden stille, det kommer et skarpt hvit lysglimt og på mystisk vis får Mike et stort gevær i hånden. Mike er nå på vei ned mot en stor jungel. Det er da det to timer lange eventyret begynner. Ja, to timer bruker man på å skyte seg gjennom de 7 nivåene første gangen. Det høres ikke mye ut, og det er det heller ikke. Som kompensasjon har Capcom lagd 7 nivåer som er helt forskjellig fra hverandre. Du beveger deg i forskjellige typer miljø, som jungel, ørken og en ruinby, for å nevne noen. Disse landskapene er ikke store og man klarer ikke å gå seg bort. Dessuten har du en radar nederst på skjermen som hjelper deg å holde oversikt over hvor du skal gå. En annen fin ting med radaren er at den registrerer hvor dinosaurene befinner seg. Denne funksjonen kommer godt med siden du kan bli angrepet fra alle kanter. Det som ikke er så bra med den, er at du ofte ser mer på radaren enn på omgivelsene du befinner deg i.

Dino Stalker PS2 PS2

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 20. september 2002
  • Plattform: PlayStation 2
  • Utvikler: Capcom

Forsiden akkurat nå

Til toppen