– Disney nedprioriterer konsoller

En gjeng analytikere spekulerer i hvorfor Black Rock Studio ble lagt ned.

Vi har dekket den triste skjebnen til Pure- og Split/Second: Velocity-utvikleren tett. Det hele begynte med at Black Rock Studio, som de het, opplevde kraftig nedbemanning i mai. I starten av denne måneden ble det klart at eierne Disney valgte å legge ned hele bedriften.

Vi får neppe se et nytt Split Second.
Vi får neppe se et nytt Split Second.

Det har vært mange spekulasjoner om hvorfor det digre selskapet valgte å ta dette drastiske grepet. Den mest anerkjente later til å være at Black Rock rett og slett ikke tjente nok penger, noe de skuffende salgstallene til både Pure og Split/Second underbygger.

Spillnettstedet Eurogamer har tatt en prat med en rekke kjente analytikere om problemet, og de har sine interessante teorier.

– Disney har bevisst ytret at de ikke lenger prioriterer konsoller. Kort fortalt så er de et familieselskap, og familier ser ut til å bevege seg bort fra kjernekonsoller og videre til Facebook, mobiler og nettbrett. Derfor er det ikke overraskende, men uunngåelig, at Disney velger å ta et steg bort fra konsollene, spekulerer Nicholas Lovell fra Gamesbrief.

Han får delvis støtte fra kjendisanalytikeren Michael Pachter.

– Disneys nye ledelse er hardt presset til å tjene penger. Jeg vil ikke si at å stenge Black Rock er den mest resolutte måten å kutte kostnader på, men Disneys Interactive-toppene har en Internett-bakgrunn og ser ut til å være temmelig fokuserte på sosiale spill heller enn fysiske produkter, uttaler Pachter til spillnettstedet.

Om sistnevnte årsak skulle vise seg å holde vann så gir det i det minste mening. Facebook-spillgigantene Zynga er verdt mer enn verdens største tradisjonelle utgiver, EA, og mobilspillene har egenhendig ført til gigantvekst for spillindustrien i sin helhet.

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen