Disney Sports Skateboarding

De siste årene har det tatt helt av med actionsport på konsoll og PC. Noen få aktører loddet stemninga for slike spill og det viste seg at forbrukere rundt om i verden var sulteforet på dem. Sist ut er Disney som har bestemt seg for å gi oss gamere et skateboardspill. Klarer det å holde stand mot alle de gode titlene der ute?

Dette spillet er altså nok et tilskudd til den fortsatt voksende haugen med actionsportspill. Som navnet tilsier dreier det seg i dette tilfellet om rullebrett. Du spiller en av fem karakterer fra Disney-universet. Valget står mellom Mikke Mus, Minnie Mus, Langbein, Donald, Svarte-Petter eller Langbeins sønn Max. Hver av disse karakterene har sine ting de gjør bedre enn de andre. Noen er raske mens andre kan dra høye ollier. Hvor gode de er til de forskjellige tingene vises i en femkantet figur nederst til venstre i bildet når du skal velge hvem du vil spille med. Du kan trene opp karakterens ferdigheter på brettet ved å klare oppgaver på de forskjellige banene. Her, som i andre skatespill, skal du nemlig klare en rekke oppgaver for å åpne ytterligere baner å spille på. Hvert brett har typisk seks oppgaver du skal klare innen en gitt tid. En vri i dette spillet som de fleste andre spill har holdt seg unna er kravet om at du skal skate innom en del sjekkpunkter også. Innen tiden går ut skal du altså klare en god del oppgaver i tillegg til å komme deg raskest mulig fra punkt A til punkt B. Skulle du ha klart alle oppgavene på brettet, men ikke rekker fram til mål, må du starte helt på nytt.

Spillet inneholder et lite utvalg baner, åtte i tallet. Det hele begynner bra med et brett som minner mye om San Francisco. Her går det i bakker, rekkverk, ramper og vaiere til å grinde på. Banen virker i utgangspunktet ganske liten, men ved litt leting kan du finne store områder på toppen av hustak og i bakgater. Første banen, til tross for at den er altfor simpel, gir håp om at dette kan være et noenlunde normalt skatespill til tross for de teite sjekkpunktene. Den gang ei, videre fra de bratte bakkene i San Francisco-lignende omgivelser går du til en del ganske spacede baner. Neste bane ligger oppe i skyene, her skal du skate deg fra en høy plattform til mål noen kilometer med rør, skinner og svevende gangveier lenger nede. Ellers har du en bane som kan minne litt om cruiseskipet i THPS3, bare at det er mye kjedeligere å rulle rundt på.

Teite sjekkpunkter
Ved siden av å lide under at spilleren må klare seg gjennom en rekke sjekkpunkter i tillegg til å klare oppdrag sliter Disney Sports Skateboarding (heretter DSS) med meget svake kontroller. Utvalget av triks du kan gjøre er altfor lite. De er også vanskelige å binde sammen til kombinasjoner slik at det er vanskelig å oppnå virkelig høye poengsummer. Spillet har en del av de samme basistriksene du finner i andre skatespill. "Kick-flip", "heel-flip", "hard-flip", "50-50 grinds", "mute grabs" og den vanlige "ollien" er her. Den eneste måten å binde disse triksene sammen på er ved å "grinde" på kanter og rekkverk eller å kjøre i ramp. Om du skulle klare å hale i land høye poengsummer og klare kravene om så og så mange triks i en kombo er det ikke sikkert det hjelper deg noe. For hvis ikke du klarer å gjøre dette samtidig som du skater fra sjekkpunkt til sjekkpunkt teller ingen av målene du har oppnådd. Om du klarer å gjennomføre tre av oppdragene på brettet i tillegg til å komme i mål kommer du om du er heldig videre til neste bane. I andre spill har du muligheten til å gjøre oppdragene over flere omganger, slik er det ikke her. Klarer du ikke alle oppdragene på en gang kan du nemlig ikke spille gjennom en gang til for å klare de gjenværende.

Dette spillet kan i utgangspunktet se ut til å være beregnet på barn. Banene er fargerike og enkle, karakterene er figurer du kjenner igjen fra Disneys univers. Kontrollene er simple og oppdragene få. Når du først kommer i gang derimot merker du fort at dette er et spill som krever en del av spilleren. Det er ikke bare å surfe gjennom uten problemer. En del av oppdragene er vanskelige å få til. Når du kombinerer dette med de etter hvert svært så irriterende sjekkpunktene blir spillet ganske vanskelig. Å åpne nye baner blir et slit og det blir kjedelig å gjøre nøyaktig de samme tingene gang på gang for å klare å nå alle målene på en bane. Spillet faller mellom to stoler, det er for komplisert for å egne seg godt for barn og det er altfor banalt og lite spillbart til å egne seg for voksne.