Disse spillene solgte best i fjor

2006 var et godt år for det norske spillsalget, forteller bransjenettstedet Faro Journalen. Tall fra Norsk Spill- og Multimediaforening viser at salget gikk opp med cirka 20 prosent i forhold til året før, og som forventet er det Electronic Arts og Nordisk Film (Sonys norske distributør) som er de største vinnerne. Samlet har de seksti prosent av alle spillene på listen, og hele nitti prosent av topp-ti.

Alternativ tekst mangler
Ikke på listen: Shadow of the Colossus

På listen over de førti bestselgende spillene i fjor er det Electronic Arts som har flest spill, med hele tretten titler. PlayStation-importøren Nordisk Film er hakk i hæl, med elleve spill på listen. Nintendo-importør Bergsala kommer på tredjeplass, med fire titler, og den største uavhengige distributøren (som ikke er tilknyttet en plattformholder eller internasjonal utgiver) er K.E. Media, med sine tre spill på listen.

Nordmenn er fotballgale, og derfor er det vel ikke spesielt overraskende at det var FIFA 07 som solgte best her til lands. Need for Speed: Carbon kom på andreplass, på tross av at det fikk en heller laber mottakelse hos kritikerne (og karakteren 4/10 her på Gamer.no). På tredjeplass har vi det populære spørrespillet Buzz: The Big Quiz.

PlayStation 2 er den desidert mest populære plattformen på markedet, og over førti prosent av alle spillene som ble solgt over disk i fjor, ble solgt til Sonys aldrende konsoll. Dette er konsollen som ser ut til å ha mest appell hos massemarkedet, og Faro Journalen forteller at listen over storselgere er preget av titler som Buzz, Sngstar, FIFA og Need for Speed.

PC er, som alltid, svært populær her til lands, og kommer på en solid andreplass, med dobbelt så stor markedsandel som tredjeplassinnehaveren, Xbox 360. PC-spill stod for cirka 22 prosent av de solgte titlene i fjor, mens Xbox 360 fikk en markedsandel på cirka 11 prosent.

Hakk i hæl følger Nintendo DS, med omtrent 9 prosent, mens dens argeste konkurrent, PSP, har 6,6 prosent av markedsandelen. Wii rakk ikke å gjøre noe solid innhogg på markedet, og landet på en markedsandel på cirka 1 prosent (noe som likevel ikke er å fnyse av, med tanke på at konsollen ble lansert så sent som 12. desember).

Her er listen over de bestselgende spillene i 2006 (norsk distributør i parentes):

1. Fifa 07 (Electronic Arts)
2. Need For Speed Carbon (Electronic Arts)
3. Buzz: The Big Quiz (Nordisk Film)
4. Singstar Norsk på Norsk (Nordisk Film)
5. The Sims 2 Dyreliv (Electronic Arts)
6. Buzz Junior Jungle Party (Nordisk Film)
7. The Sims 2 (Electronic Arts)
8. Buzz: The music Quiz (Nordisk Film)
9. New Super Mario Bros. (Bergsala)
10. Singstar Norske Hits (Nordisk Film)
11. Singstar Legends (Nordisk Film)
12. Nintendogs (Bergsala)
13. Need For Speed: Most Wanted (Electronic Arts)
14. Football Manager 2007 (Pan Vision)
15. The Elder Scrolls IV: Oblivion (K.E. Media)
16. Buzz Sports Quiz (Nordisk Film)
17. Gears of War (Microsoft)
18. Gudfaren (Electronic Arts)
19. Battlefield 2 (Electronic Arts)
20. Lego Star Wars II: The Original Trilogy (Activision)
21. Fifa Street 2 (Electronic Arts)
22. Fifa World Cup 2006 (Electronic Arts)
23. Eye Toy Play Sports (Nordisk Film)
24. GTA: Liberty City Stories (K.E. Media)
25. Battlefield 2142 (Electronic Arts)
26. World of Warcraft (Vivendi)
27. Singstar 80's (Nordisk Film)
28. Ice Age 2 (Vivendi)
29. Mario Kart DS (Bergsala)
30. The Sims 2 Forretningsliv (Electronic Arts)
31. Torino Olympiske Vinterleker 2006 (K.E. Media)
32. Eyetoy Play 3 (Nordisk Film)
33. Daxter (Nordisk Film)
34. Ringenes Herre Kampen om Midgard 2 (Electronic Arts)
35. Guitar Hero II (Activision)
36. Heroes of Might & Magic V (Ubisoft)
37. Biler (THQ)
38. Ghost Recon Advanced Warfighter (Ubisoft)
39. The Sims 2: Uteliv (Electronic Arts)
40. The Legend of Zelda: Twilight Princess (Bergsala)

Her er listen over markedsandelene til de ulike formatene i Norge i 2006:

PlayStation 2 - 43,1 %
PC - 22,3 %
Xbox 360 - 11,1 %
DS - 9,3 %
PSP - 6,6 %
Xbox - 3,2 %
GBA - 2,2 %
GameCube -1,1 %
Wii - 1,1 %

Kommentarer (39)

Forsiden akkurat nå

Til toppen