Donkey Konga

Det er en herlig dag i jungelen. Sola skinner, og de store kattedyrene døser i varmen. Dyrelivet ellers yrer rundt deg, og heftige bongotrommer høres i det fjerne. Nei, vent nå litt. Bongotrommer med NES-lyder? Hva i all verden?

Har du alltid hatt en liten trommeslager inne i deg? Nå er det på tide å hente ham frem. Nintendos nye satsning kan nemlig finne rytmesansen i alle og enhver. Utstyrt med bongotrommer kan du gi liv til en rekke kjente og kjære sanger. Donkey Konga kan skilte med over 30 låter, alt fra "99 Red Balloons" og "The Loco-Motion" til "Don’t Stop Me Now" og "Wild Thing". Om det er klassisk der, sa du? Klart det er. Du finner dessuten latinorytmer du kan svinge deg til til krampa tar deg. Og skulle du mot formodning gå lei av de gamle slagerne, kan du riktig kose deg med spillverdenens svar på klassisk. For hvilke låter setter stemningen bedre enn "Super Mario Bros. Theme" eller "The Legend of Zelda Theme"?

Sjarmerende kontroller
Donkey Konga kommer levert med et par bongotrommer. Du har en tromme til venstre hånden, en til høyre og alt sitter sammen i én stor del. Med en mikrofon mellom trommene og en kombinert start- og pauseknapp, har du faktisk alt som skal til for å navigere rundt i menyer og å spille. Trommene er i plast, og fungerer bra. Riktignok ikke uten å være tilkoblet til GameCuben, da er det null lyd i dem. Er du av dem som ikke vil gi slipp på kontrolleren din, så fortvil ikke. Donkey Konga kan fint spilles med denne, selv om det da mister mye av sjarmen sin.

Spillet går altså ut på å tromme og klappe til musikken i bestemte mønstre. Det er gjort plass for både nybegynnere, viderekomne og eksperter, så du vil uansett finne et nivå som passer for deg. Hvem vet, kanskje du til og med lærer litt rytmeforståelse? Mikrofonen er til for klapping, og følsomheten kan justeres. Det forhindrer ikke at den har en underlig måte å oppfatte ting på innimellom, noen klapp vil ikke registreres om det er aldri så nært høyttaleren, mens hosting, snakking og annet bakgrunnsstøy plutselig kan være fullverdige klapp. Det har ingenting å si om du klapper eller trommer når du ikke skal, så lenge du ikke treffer noen noter. Når du spiller, følger Donkey Kong bevegelsene dine på skjermen. Klapper du, klapper ham, og trommer du på venstre tromme gjør han det også.

Modi for enhver smak
Donkey Konga inneholder mange morsomme og utfordrende modi, som "street performance", "challenge", "battle" og "jam session". Førstnevnte er kun for én spiller, og det er her du vil legge ned mest tid. Det er fire ulike noter; høyre tromme, venstre tromme, begge samtidig og klapping, og alle kommer i korte og lange varianter. På lange toner må du slå eller klappe flere ganger. En notelinje forteller deg hvilke noter som kommer og når du skal treffe dem, og da er det om å gjøre å treffe dem i akkurat riktig øyeblikk. Dine ferdigheter blir bedømt etter hvor presist du treffer notene, og jo bedre du treffer dem jo mer poeng får du. I tillegg får du mer poeng jo flere noter du treffer på rad. Kommer du over et visst poengnivå har du klart sangen, og du vil da få beholde driks du får under forestillingen, som også er basert på hvor flink du er. Klarer du ikke sangen, må du gå tomhendt hjem.

Penger trenger du mye av i Donkey Konga, og du kan for eksempel bruke dem på nye lyder til trommene. De kommer levert med to lyder, vanlig bongotrommer og nostalgiske lyder fra Nintendo Entertainment System (NES), men det er hele 19 du kan velge mellom hvis du kjøper alle. Du kan få trommene til å lyde som alt fra symfoniorkestre til hunder og biler. Det er riktignok begrenset hvor lenge det er morsomt med de mest slitsomme lydene, men du får trøste deg med at de også er de billigste. Det er nemlig forskjellige priser på dem, og du må spille mange sanger for å få råd til de beste. Sangene har ulike vanskelighetsgrader, noe som vises på antall tønner. I tillegg kan alle sangene spilles i "ape"-, "chimp"- eller "gorilla"-vanskelighetsgrad. Sangene i den sistnevnte og vanskeligste må kjøpes før de kan spilles. Er du av de lærenemme, kan du velge å tromme etter hukommelsen. Notene som kommer er da tomme, og du må selv huske hvilke som skal hvor og blir bedømt deretter.