DOTA-utvikler til Valve

Icefrog rykker opp i gradene i spillbransjen.

Etter lang og tro tjeneste ser det ut til at den nåværende utvikleren bak det populære "Defence of the Ancients"-modifikasjonen til Warcraft 3 for alvor får lønn for strevet. I et innlegg i bloggen sin forteller Icefrog nå at han har fått et eget team hos selveste Half-Life-utvikler, Valve Software.

Nøyaktig hva som er planen bak samarbeidet, er han derimot hemmelighetsfull om:

– My goal and top priority in the future is to solve the surrounding issues that affect the DOTA experience in order to allow it to reach new heights. Addressing these issues will enable us to further enjoy aspects of DOTA such as the gameplay, mechanics, and in-game feel that currently work well and ought to be maintained.

Icefrog har tidligere uttalt at han er usikker på om DOTA vil kunne implementeres optimalt i Blizzards kommende strategispill, Starcraft 2. Det kan tyde på at han ser mot grønnere enger for videreføring av hjertebarnet sitt.

Så kan man begynne å spekulere i om Valve har fått opp øynene for konseptet etter at både S2 Games og Riot Games har utviklet frittstående spill basert på DOTA, som begge er på vei ut av beta-testing med respektable resultater.

League of Legends: Clash of Fates

Det er ingen tvil om at DOTA lider under begrensningene som følger med tilværelsen som brukerlaget modifikasjon. Den har for lengst vokst seg for stor for Blizzards plattform, og tung konkurranse fra spill som Heroes of Newerth og League of Legends som kan skilte med en mer helhetlig plattform, har antagelig begynt å tære på.

Da er spørsmålet om vi nå vil se enda et forsøk på en selvstendig utgave av DOTA i et allerede mettet marked? Eller vil samarbeidet gi helt andre frukter? Tiden vil vise.

Siste fra forsiden