Downhill Domination

Én sykkel, én syklist - utfor et uhyre bratt fjell. Det høres kanskje ut som den sikre død? Så langt ifra, det er bare scenarioet fra det nye ekstremsportspillet Downhill Domination. Nå er det på tide å mane frem konsentrasjonsevnen for å sette utfor de virtuelle storfjellene i et heseblesende tempo det knapt finnes maken til.

Det er flere ganger bevist at ekstremsporter gjør det sterkt som konsollspill. Denne gangen settes vi inn de farefylte sykkelløpene som foregår i noen av verdens bratteste fjellsider. Med en startposisjon flere hundre meter over havet er det bare et mål som gjelder: Å komme først til bunnen av fjellet i live. Det kan kanskje høres ut som et rimelig lettløselig problem, men det er skammelig feil. For i din vei venter et titalls steiner, trær og hopp - i tillegg til en rekke konkurrenter som mer enn gjerne vil se deg av sykkelen. Utviklerne i Incognito Studios har med andre ord overrakt deg en formidabel og ikke minst risikabel oppgave, og spillet viser seg fort å bli en fartsfylt opplevelse av de sjeldne. Har du det som kreves for å takle de ekstreme forholdene? Du er herved ønsket velkommen til en ny runde med actionfylt ”racing”-galskap.

Fart er alt
Som de fleste kan resonnere seg logisk frem til, er en stupbratt fjellside og sykkelløp ensbetydende med ekstrem fart. For alle adrenalinsøkende sjeler der ute er denne typen aktivitet lik paradis. Å fare forbi tilsynelatende endeløse rekker med større og mindre mengder vegetasjon i en uhorvelig fart oppfyller unektelig enhver ”adrenalinjunkies” villeste drøm. Det er nettopp det samme med Downhill Domination. Fartsfølelsen er virkelig enorm og må være en av de beste spillsimuleringene av hvordan det virkelig er å kaste seg hodestups utfor en fjellside med sykkelen som eneste hjelpemiddel. Det er nesten så man leer et øyenbryn ved første forsøk – man kan simpelthen ikke fryde seg nok over den enorme farten spillet viser til. At hver bane i tillegg er bygd opp med åpne, så vel som sterkt vegeterte områder gir fartsfølelsen nok et løft og får til tider huden til å boble.

At spillet fokuserer på fart kommer også til syne gjennom dets fokusering på ”racing”-aspektet. For selv om spillet delvis legger opp til triksing og kombinasjoner på sykkelen, utøves dette også for å oppnå enda større fart. Selv om man ved målpassering får penger som en følge av de utførte triksene og dette blir brukt til å kjøpe ting og tang med, er det vel så viktig at man får påfyll med energi slik at man kan spurte videre ned fjellet. At utviklerne på denne måten har inkludert flere godsaker for at spillerne ikke bare skal stupe letteste vei mot mål gjør spillet mer variert, samtidig som opplevelsen av en skrudd salto ti meter over bakken anbefales. Andre goder du finner rundt omkring på brettene er ”boksene” som midlertidig tilegner deg ulike egenskaper. Alt fra økt fart til bedre våpen er med å sette et mer arkadeaktig preg på spillet samt en viktig dose underholdningsverdi.