Anmeldelse

Drakan: The Ancient Gates

I Drakan kan du bruke en mengde våpen og disse kommer i to typer: Sverd, økser, klubber og andre nærkamp-våpen samt et stort utvalg av buer. I tillegg til disse kan du også skaffe deg magi, som fremkalles ved å holde nede en knapp og vri styrekrysset i et bestemt mønster som tilsvarer den magien du skal bruke. Du kan selvsagt også velge denne fra en meny slik at du slipper å styre selv, men dette tar ofte mer tid enn du har midt i en kamp. Om du har sverd og et skjold kan du bruke skjoldet til å blokke med. Dette gjøres med samme knappen som du aktiverer magi, med andre ord kan du ikke bruke magi om du har et skjold. Dette betyr også at du selv er nødt til å blokke angrep hvis du ikke skal få juling og det er ikke lett! En ting som gjør kampene gjennomførbare i det hele tatt er en "target"-funksjon. Du kan låse deg inn på en bestemt fiende og karakteren din snur seg da hele tiden mot denne. Slikt gjør kamp mot flere fiender på en gang nesten umulig, siden du hele tiden er "låst" på en fiende, men "target"-funksjonen er i seg selv bra gjennomført.

Du befinner deg i en ganske stor 3D-verden som inneholder en masse grotter, elver og andre plasser du kan utforske. Jeg sier stor, men størrelsen kan selvsagt ikke måle seg med spill som Morrowind. Du har noen få hovedoppdrag, men også en del sideoppdrag som hjelper til med å fjerne den lineære følelsen litt. Det virker som om utviklerne også har prøvd å legge til en del humor i spillet for her kan du virkelig skyte gullgåsa. Du finner den i en hule ikke langt fra Surdana, som er den første byen. Gullegget du får etter å ha drept denne gir deg tusen raske kroner og det kommer veldig godt med i starten av spillet hvor du trenger mye utstyr og ikke har penger.

Du kan samle erfaringspoeng i Drakan som du kan i de fleste rollespill, men ikke vent deg for mye. Her har du tre ting du kan bli bedre i og det er: "melee", "ranged" og "magic". Alle tingene du finner og kjøper i spillet har et krav til hvem som kan bruke dem. Alt krever et nivå av erfaring innenfor sitt eget område. Bue krever "ranged", sverd krever "melee" og magi krever "magic". Alle disse krever også et spesielt nivå totalt. Ikke mye karakterutvikling med andre ord. Du klarer heller ikke å gjennomføre hele spillet som en bestemt person, f.eks. bare bruke sverd, eller bare magi. Dette utelukker en ren bueskytter, eller magiker for dem som liker slikt. Jeg har iallfall en forkjærlighet for bueskyttere og ble skuffet når jeg måtte kjøpe meg magi og trekke fram sverdet i kamp.

Drakan: The Ancient Gates PS2 PS2

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 5. juli 2002
  • Plattform: PlayStation 2
  • Utvikler: Surreal Software

Forsiden akkurat nå

Til toppen