Dyrt å utvikle 3DS-spill

Tredobling av kostnaden for et vanlig DS-spill.

Den japanske spillbloggen Hachimaki har kikket nærmere på detaljene i regnskapet til Harvest Mooh-utvikler Marvelous Entertainment, og 1UP har oversatt de viktigste detaljene.

I papirene kommer det frem at det koster opp mot 150 milllioner Yen (11 millioner norske kroner) å utvikle et spill til Nintendos nye 3D-håndholdte. Dette er dokumenter som har kommet frem i forbindelse med en høring rundt selskapets økonomiske fremtidsutsikter.

Marvelous forklarte at utviklingskostnadene vil variere fra 50 millioner Yen til 150 millioner Yen avhengig av spillets innhold.

Til sammenligning kostet det i 2009 maksimalt 44 millioner Yen å lage et DS-spill, skal vi tro tallene oppgitt Geimin.net. Kostnaden for et PSP-spill ligger på mellom 3 millioner og 60 millioner Yen.

Den samme oversikten viser at det koster inn til 116 millioner Yen å skape et Wii-spill, mens utviklerne må betale opp mot 250 millioner Yen for å skape spill til PlayStation 3 eller Xbox 360.

Hvorvidt den økte utviklingskostnaden for 3DS-spill også påvirker butikkprisen får vi se når maskinen kommer i salgs mars 2011.

Marvelous Entertainment jobber for øyeblikket med to 3DS-spill, Harvest Moon og Animal Resort.

Siste fra forsiden