E-sport League of Legends / Digitality X

nDurance vant League of Legend-turneringen på Digitality X. (Bilde: Tor-Steinar Nastad Tangedal/Gamer.no)

nDurance måtte slite for seieren på Digitality X

Riddle sjokkerte sin rival i Stavanger.

STAVANGER (Gamer.no): Ingen ble overrasket da Riddle og nDurance endte opp i finalen på Digitality X. Sistnevnte regnes som Norges klart beste League of Legends-lag, med Riddle rett bak. Lagene har kjempet side om side i både Telenorligaen, Ragnarok og andre turneringer det siste året.

DISSE SPILTE FOR NDURANCE:

Sverige Dennis «Cuctus» Karlsson (Top)
Norge Anders «Sharp» Lilleengen (Jungle)
Norge Isak «Energy» Fjell (Mid)
Norge Jon Olav «BigfatAndBlack» Holland (ADC)
Norge Omid «Touch» Rosander (Support)

DISSE SPILTE FOR RIDDLE:

Norge Simon «Slemp» Ellefsen (Top)
Norge Adrian «Dipzey» Kjellesvik (Jungle)
Norge Sander «Zhandia» Skogstad (Mid)
Norge Nikolai «Mood» Martinsen (ADC)
Norge Dennis «Denden» Bui (Support)

Det publikum ikke var forberedt på var hvordan Riddle skulle sjokkere sin motstander fra første stund. nDurance virket nervøse, gjorde flere feil og det utnyttet Riddle til det fulle. 

nDurance rodde likevel i land seieren, men det var neppe meningen det skulle bli så spennende frem til den femte og avgjørende kampen i best-av-fem-serien på scenen i Stavanger Forum.

– Jeg tror alle hadde forventet at det skulle være vi som kjørte over Riddle, men sånn gikk det ikke, forteller nDurance-trener Torbjørn «Stareye» Berg til Gamer.no etter at seieren var i boks.

Scenenerver

Han vet ikke selv helt hva som skjedde, men tror nerver kan forklare mye.

Torbjørn «Stareye» Berg er trener for League of Legends-laget til nDurance Gaming.
Torbjørn «Stareye» Berg er trener for League of Legends-laget til nDurance Gaming. Bilde: Tor-Steinar Nastad Tangedal/Gamer.no

– Før kampen følte jeg vi hadde god kontroll og vi forberedte oss slik vi pleier. Det hadde vel kanskje noe med scenenerver å gjøre, gutta ble nervøse der oppe.

nDurance startet med 1-0-ledelse ettersom Riddle kom fra taperpuljen. Gjøgler-fansen i salen innledet med å juble for hver eneste ward laget sitt plasserte og hvert eneste monster de tok ut i jungelen. Stemningen ble ikke dårligere da nDurance gjorde en rekke nybegynnerfeil, og etter den første kampen var stillingen 1-1. Deretter vant nDurance, før Riddle tok en ny seier slik at det stod 2-2 før den siste og avgjørende runden.

nDurance Gaming fra venstre: Anders «Sharp» Lilleengen, Jon Olav «BigfatAndBlack» Holland, Isak «Energy» Fjell, Omid «Touch» Rosander og Dennis «Cuctus» Karlsson.
nDurance Gaming fra venstre: Anders «Sharp» Lilleengen, Jon Olav «BigfatAndBlack» Holland, Isak «Energy» Fjell, Omid «Touch» Rosander og Dennis «Cuctus» Karlsson. Bilde: Nicolai Solbakk Willumsen

Mye tyder på at nDurance trengte tid på å bli komfortabel på scenen, for i kamp fem var det aldri noen tvil: De valset over gjøglerne og tok ut Nexus etter en drøy halvtime og 13-0 i drap.

– Spillerne forstod hvor seriøst det faktisk var, vinn eller forsvinn. Jeg har aldri sett dem så gira som i det siste gamet der. De tjente på å få presset på seg, forteller Berg.

Treneren erkjenner at det er hans ansvar å gjøre spillerne trygge på scenen, og vet veldig godt hva som må til for å bli bedre på det.

– Vi må bare spille mer på scenen og jobbe med mentaliteten til spillerne, roe dem ned og fortelle at det ikke er noen forskjell fra å spille på nett. Det er min skyld at de har nerver, spillerne får ikke gjort noe med det.

LEAGUE OF LEGENDS-RESULTATET PÅ DIGITALITY X:

1) Norge nDurance Gaming (40 000 kroner)
2) Norge Riddle (17 500 kroner)
3) Norge Experimental eSports (6500 kroner)

Berg fikk ikke lov til å stå på scenen under finalen, heller ikke mens spillerne skulle velge og utestenge helter. Det skaper en utfordring.

– Det er uheldig og gjør jo jobben min vanskeligere, men det har ikke vært lov å stå på scenen i noen av LAN-ene jeg har vært på som trener, så jeg er vant til det. Hovedjobben min er før kamp og i «pick & ban», så jeg må bare forberede spillerne så godt jeg kan, tenke oss til scenarioer. I stedet for å stå der og være reaksjonær, må jeg finne på ting i forkant. 

Riddle er fornøyd

Adrian «Dipzey» Kjellesvik er lagleder i Riddle.
Adrian «Dipzey» Kjellesvik er lagleder i Riddle. Bilde: Tor-Steinar Nastad Tangedal/Gamer.no

Adrian «Dipzey» Kjellesvik i Riddle virket ikke skuffet da vi møtte ham etter kampen. Sannsynligvis fordi de aldri forventet å gi nDurance en slik kamp.

– Vi greide oss ganske bra, dette var bedre enn forventet. Dette er jo bare en lagoppstilling vi satt sammen for dette LAN-et, så vi har ikke hatt mulighet til å trene så mye. Føler vi gjorde det skikkelig bra til forskjell fra hva vi trodde på forhånd. Vi skapte mye motstand i dag, men de spilte mye bedre som lag, sier han til Gamer.no.

Her kan du se opptak av finalekampene. Fra 05:29:09.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen