E-sport World Electronic Sports Games

Stemningsbilde fra Dota 2-turneringen ESL One Manila 2016. Dette har ingenting med WESG å gjøre. (Bilde: Helena Kristiansson / ESL)

WESG kan bli det største e‑sportarrangementet noensinne

Informasjon om kvalifisering har begynt å rulle ut.

World Electronic Sports Games er et navn som bør få alle e-sportentusiaster til å smile bredt. Det enorme mesterskapet vil sette store fotspor i e-sporthistorien med svimlende 30 millioner kroner i premiepotten.

Spillene som det skal konkurreres i er Counter-Strike: Global Offensive, Dota 2, StarCraft II og Hearthstone.

Regionale kvalifiseringer

Nå har arrangørene bak, StarLadder og ImbaTV, frigitt mer informasjon om det enorme mesterskapet. Før man kan nærme seg de største pengesummene må man kvalifisere seg gjennom regionale turneringer, men her er det også penger å hente.

Man konkurrerer først over nettet, deretter vil topplagene for hver region møtes på et offline-arrangement for å kjempe om pengepremier og kvalifisering til hovedarrangementet i Shangai i Kina. Hvor og når i Shangai er enda ikke annonsert.

Europa vil få åtte representanter

Totalt skal det være 24 lag representert for hver av spilltitlene. Per i dag er det bare kvalifiseringen til Afrika og Midtøsten som er annonsert, så vi må vente litt lengre for informasjon om den europeiske kvalifiseringen. Europa vil ha åtte lag representert alle titlene. 

  Counter-Strike Dota 2 StarCraft II Hearthstone
Kina (vert) 1 1 1 1
Asia / Oseania 6 6 6 6
Europa / CIS 8 8 8 8
Nord- og Sør-Amerika 6 6 6 6
Afrika og Midtøsten 3 3 3 3
Totalt 24 24 24 24

En av reglene kan få store konsekvenser for flere lag

Det er spesielt en regel som har fått ekstra oppmerksomhet. Alle spillere på hvert lag må representere samme land. Dette vil gjøre det vanskelig for mange topplag å delta med nåværende lagoppstillinger i både Counter-Strike og Dota 2.

Sjefsprodusent for StarLadder, Stepan Shulga, mener dette kan gi en positiv effekt i e-sport.

– Turneringsreglene er svært lik reglene til de olympiske leker, eksempelvis at hver lag består av spillere som representerer samme land. Dette kan bidra til at e-sport blir mer anerkjent som en offisiell sport, og potensielt bli inkludert i de olympiske lekene, fortalte han til StarLadder.

Premier i sluttspillet av World Electronic Sports Games:

Norske kroner Counter-Strike Dota 2 StarCraft II Hearthstone
1. plass 7 000 000 7 000 000 1 700 000 1 700 000
2. plass 3 500 000 3 500 000 850 000 850 000
3. plass 1 750 000 1 750 000 425 000 425 000
4. plass 500 000 500 000 170 000 170 000
5. - 8. plass 85 000 85 000 65 000 65 000
Totalt 13 000 000 13 000 000 3 500 000 3 500 000

Pengepreiemene er omtrentlige, da de er omregnet fra amerikanske dollar til norske kroner med DNBs valutakalkulator.

Premier for de regionale kvalifiseringene i Afrika og Midtøsten:

I Afrika og Midtøsten vil det være tre lag representert, så alle topp-tre-lagene vil kvalifisere seg til Kina, i tillegg ta med seg en slant penger. 

Norske kroner Counter-Strike Dota 2 StarCraft II Hearthstone
1. plass 250 000  250 000  100 000 100 000
2. plass 150 000  150 000  50 000 50 000
3. plass 75 000 75 000 25 000 25 000
4. plass 50 000 50 000 12 500 12 500
5. - 8. plass 20 000 20 000 10 000 10 000
Totalt 600 000 600 000 230 000 230 000

Pengepreiemene er omtrentlige, da de er omregnet fra kinesiske yuan til norske kroner med DNBs valutakalkulator. 

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen