E-sport
Til venstre ser vi skolelaget Rusted Media Gaming da de deltok på Dreamhack BYOC. I klasserommet til høyre veileder Evind Røbekk Hagerup en av sine elever. (Bilde: Buskerud Folkehøgskole/Olav Helland)

E-sportelev: – Et godt alternativ til å sitte hjemme ved PC-en

Stortingspolitiker Bente Thorsen i Frp ville ikke anbefalt noen å bruke et skoleår på e-sport.

For snart ett år siden meldte vi om et overveldende søkertall til de nye e- sportlinjene ved to norske folkehøgskoler. I år er søkertallene enda høyere, i følge en artikkel i Aftenposten.  

Delte meninger om læringsutbytte

På tross av den stadig voksende populariteten er det likevel ikke alle som ser verdien i det nye studiet.

– Jeg ville ikke anbefalt noen å bruke et år på dette. Jeg ser ikke hva slags utbytte man kan få av det, og synes ikke det er riktig måte å bruke offentlige penger på, sier Bente Thorsen (FrP) fra Stortingets utdanningskomité til Aftenposten.

Olav Helland er e-sportansvarlig ved Buskerud Folkehøgskole.
Olav Helland er e-sportansvarlig ved Buskerud Folkehøgskole. Bilde: Privat

Både elever og lærere ved skolen tar, ikke overraskende, til motmæle mot stortingspolitikeren. De mener spillingen krever at de jobber på lag og lærer seg å ta hensyn til og samarbeide med medspillerne.

Jeg har blitt mer sosial av å begynne her, forteller Martin Rød Jensen, elev ved e-sportlinjen til avisa. Det er et godt alternativ til å sitte hjemme ved PC-en.

Egenskaper samfunnet vårt trenger

Rektor ved Buskerud folkehøgskole, Grete Strømsøyen, legger også vekt på samarbeidsaspektet i det populære dataspill. 

– Elevene jobber som lag, noe som er helt annerledes enn å konkurrere alene. Man må være strategisk, analytisk og oppmerksom på de andre. Det er egenskaper som samfunnet vårt trenger, sier Strømsøyen til Aftenposten.no.

E-sportansvarlig ved høgskolen, Olav Helland, mener at dette er et godt og viktig tilbud til ungdom som er engasjert i spillverden.

Rusted Media Gaming fra Buskerud folkehøgskole tok fjerdeplass på Dreamhack BYOC i fjor. Fra venstre: Daniel Andrè «Symphonize»Delbekk Johansen (top) Ludvig «Drawgan» Skåret (Support) Bendik «NoMoreSoup» Bore (Mid) Stian «White Korean» Robstad (Jungle)Markus «Exhausti» Løyte (ADC).
Rusted Media Gaming fra Buskerud folkehøgskole tok tredje/fjerdeplass på Dreamhack BYOC i fjor. Fra venstre: Daniel Andrè «Symphonize» Delbekk Johansen (Top), Ludvig «Drawgan» Skåret (Support), Bendik «NoMoreSoup» Bore (Mid), Stian «White Korean» Robstad (Jungle) og Markus «Exhausti» Løyte (ADC). Bilde: Olav Helland

– Det er ikke snakk om gjennomsnittlige spillere, men talentfulle ungdommer som spiller på høyeste nivå. Vi ser på det som naturlig å hjelpe disse spillerne opp og frem, slik man gjør i tradisjonelle idretter, forteller Helland til Aftenposten.

– Kan ikke sammenlignes med annen idrett

Styreleder i organisasjonen Spillavhengighet Norge, Lill-Tove Bergmo, er likevel skeptisk til folkehøyskoletilbudet og legitimiteten man gir spillene ved å gjøre de tilgjengelige som et utdanningstilbud. Hun understreker at League of Legends er et av spillene de får flest henvendelser om.

– Hva er intensjonen med dette og hvordan skal det kunne brukes i fremtiden? Det blir feil å sammenligne dette med andre typer idrett. Det finnes ingen grenser for hvor mye man kan spille dataspill, men det er umulig å trene hele dagen. I tillegg er den fysiske aktiviteten bra for helsen, sier Bergmo til avisa.

Viktig digital kompetanse

Kort tid etter at den første artikkelen på Aftenposten, publiserte avisa et leserinnlegg skrevet av Tord Hustveit, leder i Unge Venstre.

Han skriver at dataspill er en viktig del av ungdomskulturen, og at det bidrar til lavere reaksjonstid og lærer spillerne å prosessere informasjon raskere.

Tord Hustveit, leder i Unge Venstre, mener dataspill er en viktig del av ungdomskulturen.
Tord Hustveit, leder i Unge Venstre, mener dataspill er en viktig del av ungdomskulturen. Faksimile: Aftenposten.no

– Det virker som mange politikere og samfunnsdebattanter ikke forstår hvor raskt den digitale revolusjonen går. Dataspill gir digital kompetanse og lærer spillerne kreativitet og samarbeid – viktige egenskaper i samfunnet vårt, skriver Hustveit.

Han påpeker viktigheten av å ha politikere som forstår mulighetene digitaliseringen gir samfunnet.

– Heller enn å skyte fra hofta kunne Bente Thorsen spilt litt Call of Duty, kanskje det kunne gjort henne mindre trigger happy, avslutter Hustveit innlegget sitt.

Lar seg ikke skremme

De negative reaksjonene har foreløpig ikke satt dype spor blant folkehøgskolene. Tvert i mot ble det nylig annonsert at også Namdal folkehøgskole skal tilby e-sportlinje fra høsten av. 

– E-sport er i prinsippet ikke forskjellig fra et hvilket som helst annet linjetilbud; det er først og fremst folkehøgskole vi driver, og den faglige fordypningen – enten det er dataspill eller musikk – er en arena for å jobbe med allmenndanning og folkehøgskolens egenartede pedagogikk, forteller rektor Bjørn Olav Nicolaisen til Gamer.no.

Han fortsetter:

– Det er mulig foreldregenerasjonen (eller forsåvidt, alle politikere) ikke ser verdien av et slikt tilbud nå, men det påvirker ikke våre valg; så lenge dette er et etterspurt fagtilbud, så vil det være naturlig for folkehøgskolen å forsøke å tilby det, 

Mange av dagens e-sportstudenter spiller på det øverste nivået i Norge. Flere av disse deltar også i Telenorligaen som spilles hver uke på Gamer.no.

Kommentarer (40)

Forsiden akkurat nå

Til toppen