EA beklager støtende Battlefield 1-markedsføring

Utgiveren ble litt for ivrig i reklameringen for sitt nye skytespill.

EA

Markedføring er som kjent en viktig del av lanseringen av nye spill, og det er ikke like enkelt å utvise god dømmekraft i kampens hete. Dette fikk EA nylig erfare, etter at utgiveren fikk skarp kritikk for et markedsføringsfremstøt i forbindelse med Battlefield 1-lanseringen.

Ehm... (Bilde: EA).

Som GameSpot melder slettet EA nylig et knippe Twitter-meldinger som av mange ble oppfattet som smakløs glorifisering. En av meldingene inneholdt en animert GIF-fil av en soldat som ble brent til døde av en flammekaster med den tilhørende teksten «When you're too hot for the club». Den kan du se til høyre.

Kom med beklagelse

– Vi ønsker å beklage for å ha støtt folk med innhold som ble publisert på Battlefield-seriens Twitter-konto det siste døgnet. Innholdet behandlet ikke første verdenskrig med den respekten og sensitiviteten som vi har strebet etter å bevare i spillet og i vår kommunikasjon, uttalte en talsperson for EA overfor Gamespot.

Historien i Battlefield 1 dreier seg om sterke personskjebner, men markedsføringen har ikke vært helt i tråd med denne tonen.
EA

At EA behandler tematikken med respekt og legger vekt på å skildre krigens grusomhet er noe vi påpekte i vår anmeldelse av spillet, og i så måte kan nok Twitter-meldingene sies å være et taktløst steg i feil retning markedsføringsmessig.

Enspillerdelen av Battlefield 1 opererer med sterke, personlige historier og åpner med at man styrer soldater som blir drept etter tur i intense kamper mot fienden, noe vår anmelder mente var et grusomt, men effektiv virkemiddel.

Første verdenskrig varte fra 1914 til 1918 og krevde rundt 17 millioner menneskeliv til sammen.

Battlefield 1 var ikke perfekt ved lansering: Snodig feil forvandlet luftskip til flammetornadoer »

Siste fra forsiden