DayZ er et spill man kun får digitalt. (Bilde: Bohemia Interactive)

EA: – Det digitale markedet vil ta over innen to år

Toppsjef Peter Moore mener spillindustrien må omfavne endringene.

I likhet med så og si alle medier har spillbransjen opplevd et økt fokus på digitalt salg av spill. Det har likevel ikke vært tydelig akkurat hvor lenge det er igjen til salget av spill på nettbutikker som Steam, Origin og Xbox Marketplace tar over stafettpinnen som den mest brukte kjøpsformen.

Skal vi tro bransjeveteran og EA-toppsjef Peter Moore vil det skje innen to år. Dette melder Gamesindustry.biz.

Bransjen må tilpasse seg kunden

Peter Moore har tro på at det digitale salget tar av. Bildet er fra et besøk hos EA Sports i Vancouver i 2010.
Peter Moore har tro på at det digitale salget tar av. Bildet er fra et besøk hos EA Sports i Vancouver i 2010. (Bilde: Mikael H. Groven, Gamer.no)

Moore trekker frem spåkula under en debatt med Entertainment Software Association-sjef Mike Gallagher under konferansen Digital Entertainment World, der han sammenligner spillbransjens digitale hopp med musikkbransen litt mer humpete vei.For å hindre at spillbransjen havner i den samme fella må industrien innse at man ikke kan endre forbrukernes smak og vaner. 

EA jobber selv stadig med å finne ut hva som trengs for å tilpasse selskapet denne hverdagen, innrømmer Moore. Skiftet fra å ha en direkte kontakt med spillerne er blant annet noe Moore ser på som viktig, og peker på at EA har tredoblet kundehjelpsleddet de siste fem årene. Det viktigste er likevel å sørge for at spillerne alltid har tilgang til spillene sine – noe som ikke nødvendigvis er like lett når spill i større grad blir heldigitale tjenester tilkoblet nettet. 

I fjor slet spillutgiveren selv mye med SimCity. Spillet krevde en konstant oppkobling mot nett, noe som sammen med stort servertrøkk førte til at spillet ikke var tilgjengelig for manige i lang tid etter lansering. 

Digital hverdag

Det gikk ikke så bra med SimCity.
Det gikk ikke så bra med SimCity. (Bilde: EA)

Særlig de siste årene har spillbransjen eksperimentert en del med nettløsninger og spilltjenester som vi ikke har sett tidligere. PlayStation Plus gir spillerne en mulighet til å abonnere på et spillbibliotek, Xbox One og Steam har fiklet med mulighetene for digital spillbytting, og vi har sett andre krumspring som Steams tidlige salg av uferdige spill via Early Access med stort hell.

Samtidig svekkes utvilsomt forbrukerrettighetene i det hele. Etter hvert som spill går mer og mer mot tjenester, ender forbrukeren opp med å eie mindre selv. Spill og konsoller oppdateres og endrer seg gjennom lange livsløp, og flerspillerservere stenges ned etter få år. Some med alt annet er det med andre ord både positive og negative sider med bransjens utvikling.

For PC-markedet skal dette skiftet ha skjedd i Amerika i 2010:
Den gang meldte NDP at det digitale PC-spillsalget var sterkest »

Kommentarer (27)

Forsiden akkurat nå

Til toppen