– EA kommer til å bli 100% digitale

Publiseringsgiganten ønsker den digitale hverdagen velkommen.

Digitale nedlastingstjenester har for lengst blitt stuerene, og salgstallene for leveringsmåten peker stadig oppover. Noen ser lyst på den digitale fremgangen, mens andre er mer skeptiske til hva dette betyr for spillernes rettigheter. Uansett er det ingen tvil om at vi kommer til å se mer og mer digitale nedlastinger i fremtiden.

I et intervju med Gamesindustry.biz fortalte merkevaresjefen i EA, Frank Gibeau at vi ikke må vente stort lengre før alle selskapets titler blir å finne digitalt.

– Vi kommer til å bli 100% digitale, punktum. Det kommer til å skje en dag. Det er uunngåelig, uttrykte Gibeau.

– Det skjer om ikke alt for lenge. Det kommer. Vi har et fokus på det fremover, og vi venter på det med spenning. Butikker er en god salgskanal for oss, og vi har et godt forhold til butikkene. Samtidig er det til syvende og sist forholdet til spilleren som er det viktigste. Hvis spillerne vil ha spillet digitalt, og hvis det er den beste måten de kan få det, kommer vi til å gjøre det, forteller Gibeau videre i intervjuet.

Steam er en uhyre populær digital tjeneste.

Dette betyr likevel ikke at EA forlater butikkjedene med det første. Selskapet vil fortsette å levere spill i de formatene som passer i øyeblikket, men Gibeau har tro på at veien videre peker mot den digitale fremtiden.

Det er nok liten tvil om at digitale kjøp av spill er fremtiden. I fjor høst kåret vi den beste digitale spillbutikken for norske spillere i en omfattende test, der vi sjekket butikkene på bakgrunn av pris, utvalg og brukervennlighet.

– Vi bryr oss ikke om salgsdataene

I samme intervju hevder Gibeau at EA har sluttet å bry seg nevneverdig om markedsanalysefirmaet NPDs månedlige salgsrapporter, fordi de gir et ufulstendig bilde av markedssituasjonen.

– Mellom Facebook, sosiale spill, mobilspill, gratisspill, Asia og konsoller er det et voksende og livlig marked. En dårlig NPD-rapport, som måler bare en liten del av det som skjer i spillindustrien, gir folk et feilaktig inntrykk. Det er en totalt irrelevant måte å måle industrien på, hevder Gibeau.

Les også: Kommentar: På tide å koble av? Les også: Test: Vi kårer den beste digitale spillbutikken

Siste fra forsiden