– EA Sports angriper ikke bruktmarkedet

EA-topp snakker ut

Bedyrer at Online Pass er skapt for å gi bredere innhold på nett.

VANCOUVER (Gamer.no): Vi er på plass hos EA Sports i Vancouver, der vi skal teste utviklerens kommende spill de neste tre dagene. Gamer.no fikk også en kjapp prat med Andrew Wilson, som er visepresident med ansvar for EA Sports’ utvikling av spill over hele verden.

EA Sports' Andrew Wilson. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)
EA Sports' Andrew Wilson. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

Angrep på bruktspill?

Det vi og de andre journalistene ført og fremst var nysgjerrige på var nyannonserte Online Pass. Dette er en kode som følger med alle nye sportsspill fra EA fra og med Tiger Woods PGA Tour 11. Koden gir deg tilgang på nettspill og annet innhold, og må kjøpes separat om du handler spillet brukt. Prisen i USA vil bli ti dollar.

Mange har spekulert i at dette først og fremst er et fremstøt for å begrense bruktmarkedet, men det er slett ikke slik Wilson ser det.

– Jeg synes ikke det er et angrep på bruktmarkedet. Det er snarere en mulighet for oss å samarbeide med butikkjeder som Gamestop ved å levere solid nettinnhold til alle brukere. Vi vil at dette systemet skal være økonomisk riktig for alle parter, og det inkluderer selvsagt spillere, sier Wilson.

Visepresidenten avslører at stadig mer av kostnadene EA Sports har på sin spillutvikling er relatert til nettmateriale. Det er synkront med at stadig flere av de som spiller denne typen titler gjør det på nett fremfor alene lokalt.

– Våre sportsspill fra i fjor har i snitt fem millioner ”sessions” om dagen, og neste uke passerer vi 1 millard slike for 10-spillene, forteller Wilson.

Tiger Woods PGA Tour 11.
Tiger Woods PGA Tour 11.

Blir spill dyrere?

Siden kostnadene går opp ved at nettspilldelen krever stadig mer, er det naturlig å tro at prisen på slike spill også vil øke. Her kan imidlertid Wilson berolige oss:

– Nei, jeg tror ikke prisene vil gå opp på denne typen spill. Vårt mål er alltid å gi spillere maksimal verdi for pengene de investerer i en tittel. Spillere skal nesten ha en følelse av at de stjeler fra oss, at de får mer for pengene enn de forventer.

Om det fortsatt blir gjeldende i tiden som kommer gjenstår å se. Du kan i hvert fall vente deg flere saker fra våre tre dager hos EA Sports i Vancouver i ukene som kommer, så det er bare å klikke innom Gamer.no med jevne mellomrom.

PS. Sjekk vår Spillkalender for slippdatoer. Her får du full oversikt over når dine favorittspill kommer!

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen