Det er mye som må klaffe før Battlefield kan bli en årlig greie. (Bilde: EA)

EA tror det er vanskelig å gi ut ett Battlefield-spill per år

– Vi må passe på at vi ivaretar serien, forklarer utgiveren.

Burde Battlefield-serien slippe ett spill i året, og hva er noen av ulempene og fordelene rundt en slik ordning? Det er spørsmålet analytiker Eric J. Sheridan, på vegne av investorer, prøvde å få innsyn i da han nylig snakket med EAs finanssjef Blake Jorgensen i en konferansesamtale. Hele samtalen kan leses i en transkripsjon gjort av nettstedet Seeking Alpha.

– Må ha to studio

Spørsmålet er ikke overraskende. Konkurrent Activision har hatt stor suksess med å slippe et nytt innslag i skytespillserien Call of Duty hvert år, og at EAs investorer ser potensialet for en lignende situasjon for Battlefield er helt naturlig. 

Battlefield 4 kom 31. oktober.
Battlefield 4 kom 31. oktober.Foto: EA

Jorgensen har likevel en god del grunner til at en slik ordning er vanskelig. 

– Utfordringen er at du mest sannsynlig må ha to studioer som arbeider med det fordi det er vanskelig. Battlefield tar oss om lag to år å utvikle, og da vil du sikre at du studioene deler på talentene slik at du beholder kjernetalentet i produktet, og at opplevelsen blir bra for spilleren, forteller Jorgensen. 

Vil ikke ødelegge serien

Man må også passe på at man ikke ødelegger serien med denne metoden, fortsetter han, noe Activision lenge har blitt anklaget for å gjøre med tidligere årlige spillserier som Tony Hawk og Guitar Hero. 

Det viktigste er å ivareta serien, tror Jorgensen.
Det viktigste er å ivareta serien, tror Jorgensen.Foto: EA

– Du må gjøre det spennende og annerledes, men samtidig passe på at du ivaretar serien. 

Et annet poeng Jorgensen drar frem er at Battlefield-spillene har inntekstskilder i 24 måneder etter slippet. Det gjelder ikke bare spillet i seg selv, men også ordningen Battlefield Premium, og Jorgensen er skeptisk til å rote til denne syklusen ved å slenge inn et spill midt i denne inntektsstrømmen. 

Jorgensen forteller også at ulempen med å la det gå to år mellom hvert nye Battlefield-spill er at EA burde ha noe å følge opp med. Det blir et hull i markedet følgende høst som ikke fylles, tror han. 

I fjor prøvde EA å fylle dette hullet med Medal of Honor: Warfighter, et spill som fikk slakt av de fleste. Ikke lenge etter la utgiverhuset ned studioet bak spillet, og det er ingenting som tyder på at prosessen gjentar seg neste år.

Lanseringsoppstyr

Battlefield 4 har hatt litt trøbbel i oppstarten.
Battlefield 4 har hatt litt trøbbel i oppstarten.Foto: EA

Battlefield 4 har hatt en litt kronglete tid etter slippet 31. oktober til PlayStation 3, Windows og Xbox 360. Alle tre versjonene har hatt problemer som utvikler DICE har forsøkt å rette én etter én. I Nord-Amerika har også PlayStation 4-versjonen lidd av noe trøbbel, men utvikleren lover at de jobber på spreng med å fikse alt. 

Det blir også spennende å se om prosessen gjentar seg slik at vi får et nytt Battlefield-spill i 2015. Under årets E3-messe lokket EA og DICE med en snutt av et nytt Mirror's Edge-spill som kan ha forrang fremfor et nytt skytespill fra studioet. Alternativet er å la noen andre bryne seg på serien, eller å la studioet jobbe med flere prosjekter samtidig.

Lurer du på om det nyeste spillet i serien er noe for deg?
Les vår anmeldelse av Battlefield 4 »

Kommentarer (33)

Forsiden akkurat nå

Til toppen