EA vil ta over verden

Underholdningsverden, selvsagt. Det har de i alle fall fortalt BBC. Og etter gårsdagens ESPN-kupp, er de på god vei.

I følge en artikkel hos BBC, sikter Electronic Arts høyt. De mener spillindustriens størrelse vil fordobles i løpet av de fem neste årene, og målsetningen deres er å ta opp kampen med selskaper som Disney, som har en årlig omsetning på 30 milliarder dollar (Electronic Arts har for øyeblikket en omsetning på 3 milliarder dollar, og er i en klar særstilling i spillindustrien).

En av de tingene EA vurderer å gjøre for å bringe spilling til massene, er å lage et ”Reality TV”-konsept basert på The Sims. Jan Bolz hos EA forteller at de ønsker å la spillere fra hele verden bestemme hva simmene på TV skal gjøre. Bolz forteller også at selskapet ønsker å jobbe tettere med kjendiser i fremtiden, og begrunner dette med at folk vil spille videospill hvis heltene deres (som Robbie Williams og Christina Aguilera) er i dem.

ESPN-oppkjøpet
Mens EA ser ut til å måtte vente noen år før de for alvor kan ta opp kampen med de største selskapene i underholdningsindustrien, er de allerede i ferd med å skape seg et slags monopol i spillindustrien. I går kom nyheten om at de hadde sikret seg de eksklusive rettighetene til ESPN-navnet, noe som kommer til å få kraftige konsekvenser for to av de viktigste konkurrentene deres i sportsspillmarkedet, Take 2 og Sega. Det er ikke klart hvor mye de betalte for disse rettighetene.

Sega og Take 2 har i løpet av de siste årene klart å bygge deres ESPN-serie med sportsspill (som dekker en rekke ulike idretter populære i USA) til å bli en reell konkurrent til EA Sports sine spill. Nå må de imidlertid starte helt på bar bakke igjen, for når deres kontrakt med ESPN går ut i 2006 vil de ikke lenger kunne bruke lisensen. EA sin avtale med ESPN skal gjelde de neste femten årene, med mindre noe uforutsett skjer.

Det er ikke klart i hvordan EA planlegger å bruke den nyanskaffede lisensen sin til, utenom det å holde den unna Take 2 og Sega, men vi kan nok anta at vi får se ESPN-logoen dukke opp i en rekke av spillene til EA Sports. Det er nok mange ulike meninger om det EA har gjort, men det er i alle fall klart at de har funnet en veldig effektiv måte å kvitte seg med konkurransen på.

Ubisoft og Digital Illusions
En annen situasjon under utvikling er Electronic Arts sitt kjøp av 20% av Ubisoft-aksjene. Nå forteller Ubisoft-sjefen Yves Guillemot at de har en plan de vil sette i verk for å sikre at Ubisoft forblir uavhengig, men hva denne planen går ut på vil han ikke si. Et rykte går imidlertid ut på at planen er å slå sammen Ubisoft og et av underselskapene deres, mobilspillprodusenten GameLoft. Dette vil gi Guillemot-familien en langt større aksjeandel i selskapet (da de eier en stor del av aksjene i GameLoft).

Til sist kan vi nevne at EA fremdeles jakter på Digital Illusions. Nå har de droppet et av kravene deres i forhold til kjøp av DICE-aksjer. Tidligere ville de kun ha gjennomført kjøpet om det endte opp med å gi dem over 50% av aksjene i selskapet, men nå har de sagt at de vil kjøpe så mye de kan, uansett om det gir dem mer enn 50% av DICE eller ikke.

Siste fra forsiden