Sniktitt

Echelon: Wind Warriors

For de som ikke husker (eller opplevde) originalen tar jeg en rask gjennomgang av historien her. Det hele begynner i 2320, da et romskip fra den Galaktiske Føderasjonen av Frie Planeter får kontakt med et ukjent fartøy. Dette fartøyet inneholder det som antas å være etterkommere etter en tidlig jordisk koloni på en planet ved navn Velian. Velianerne har hatt tilgang på utenomjordisk teknologi, og er derfor langt mer teknologisk avansert enn den Galaktiske Føderasjonen. Blant annet har de teknologi til å umiddelbart transportere et romskip fra et punkt til et annet ved hjelp av Zero-T portaler.

Etter å ha inngått en avtale med Føderasjonen bygger Velianerne Zero-T portaler på viktige steder innenfor Føderasjonens område, slik at også Føderasjonen kan nyte godt av denne teknologien. Dessverre har Velianerne onde hensikter, og i 2351 stenger de uten advarsel disse portalene for Føderasjonens skip samtidig som de selv bruker dem til å igangsette et massivt angrep på Føderasjonens planeter. Du befinner deg på en av de siste frie planetene, og Føderasjonens styrker lider massive tap. Det er et akutt behov for helter, og du og dine medpiloter må stoppe Velianernes frammarsj og sørge for at framtidige generasjoner skal slippe å bli slaver under Velianerne.

Echelon: Wind Warriors er primært et actionspill, men det inneholder mange realistiske elementer som gjør at det føles mer virkelig enn rene actionspill. Det er tre ganske forskjellige vanskelighetsgrader å velge mellom samt en hel rekke hjelpemidler som kan skrus av eller på etter spillerens ønske, slik som i de aller fleste flysimulatorer. MADia Entertainment håper derfor at både action- og simulatorfans skal kunne kose seg med Wind Warriors. Det at spillet foregår i framtiden betyr at utviklerne har kunnet ta seg en del friheter i forhold til naturlover som tyngdekraften, og Wind Warriors minner ikke så rent lite om klassiske romskipspill som Freespace.

Det faktum at luftkampene her foregår i lav høyde over enorme landskaper setter likevel sitt helt unike preg på spillopplevelsen. Å jage et fiendtlig fly gjennom en smal, svingete dal i 800 kilometer i timen og 20 meters høyde for å unngå å bli oppdaget av fiendens radar, gir et enormt adrenalinrush og en fartsfølelse en ellers kun får i raske arkadespill. Nærkamp under slike omstendigheter er utrolig morsomt, og denne typen nærkamp er det mye av i Echelon. For å kontrollere det hele kan du velge mellom joystick og to ulike kontrollmetoder med mus og tastatur. Utviklerne er veldig fornøyde med den ene av disse metodene, som de kaller eMouse (Echelon Mouse), og de hevder at det er like lett å kontrollere flyet ditt med mus som med joystick (en påstand min erfaring med sniktittversjonen av Echelon ser ut til å støtte opp om).

God variasjon
Oppdragene i Wind Warriors foregår på to kontinenter som hvert er på flere titalls tusen kvadratkilometer. Da MADia laget disse kontinentene konsentrerte de seg om å landskapet så realistisk som mulig i stedet for å spesialdesigne kartet i forhold til de individuelle oppdragene slik de aller fleste utviklere gjør. Da de så laget selve oppdragene studerte designerne kartene slik ekte krigsherrer ville gjort det og tenkte på hvor man ville lagt forsvarsverker i forhold til terrenget, hvor det vil være best for angripere å slå til, og så videre. Dette resulterer i oppdrag som føles som realistiske krigsoperasjoner og ikke som om de er spesialdesignet for et spill. Wind Warriors inneholder over 50 oppdrag og det er stor variasjon i hva slags typer oppdrag du får spille. Du får bombe fiendtlige baser, eskortere bombefly, transportfly og bakkekonvoier, forsvare vennligsinnede baser og enheter, og mye, mye mer.

Mange av oppdragene inneholder flere forskjellige elementer, og ofte skjer det helt uventede ting mens du er i luften. Av de 40 flyene som finnes i spillet kan du fly 21, derav 6 kampfly, 5 raske jagerfly, 5 bombefly, 1 stealth rekognoseringsfly og 4 transportfly. Det er stor forskjell mellom de forskjellige flyene, og det lønner seg å lære seg flest mulig å kjenne slik at spilleren kan velge det flyet som passer best til hvert individuelt oppdrag. Etter som du avanserer i hovedkampanjen får du gradvis tilgang på mer avanserte fly og våpen. Hovedkampanjen er ikke fullstendig lineær, og noen ganger får du tilgang til forskjellige oppdrag eller avhengig av hva du gjør i tidligere oppdrag. Dessuten kan du av og til velge mellom flere oppdrag. Dette skulle gi spillet god varighet, da du kan spille igjennom spillet flere ganger uten at du opplever alt hovedkampanjen har å by på. MADia lover dessuten at spillet skal selges sammen med de verktøy som trengs for å lage egne oppdrag.

Forsiden akkurat nå

Til toppen