Intervju

Eksklusivt Black & White 2-intervju

Da det originale Black & White ble sluppet i 2001, ble det møtt med så voldsomme jubelrop at man nesten kunne tro spillet var perfekt i form og utførelse.

Side 1
Side 2
Side 3

Gamer.no: Vil det trengs mer strategisk tenkning under byggingen av landsbyer og byer? Vil spilleren måtte tenke mer over hvor han eller hun plasserer de ulike bygningene?

Barnes: Absolutt. Du vil ha behov for å beskytte de viktigste bygningene, slik som lagre og åkre, passe barna i daghjem, og så videre. Dessuten vil det å plassere puber nær skogsområder sannsynligvis distrahere skogsarbeiderne - og det siste du ønsker er virkelig en haug med ravende fulle arbeidere som svinger sine økser i vilden sky.

Gamer.no: Vil oppdragene fortsatt være skriptede av natur, eller vil det finnes andre måter å hjelpe folket ditt med mer spesifikke oppgaver enn å skaffe mat og vann?

Barnes: Ettersom verden er oppskaket og opprørt, vil det være stort rom for følelsesmessige svingninger. Landsbyboerne vil ikke lenger trenge din hjelp med sine små hverdagsproblemer. Nei, nå er det livet deres det står om. Det er viktig at spilleren føler at han eller hun har et valg når det gjelder hvordan man håndterer oppdragene, og at han eller hun ser at valg og handlinger man gjør får konsekvenser. Selv om noen skript bare vil kunne ha et utfall, finnes det andre som endrer seg avhengig av hva du alt har gjort, og hvorvidt du er ond eller god. Noen personer i spillet vil til og med aktivt arbeide mot deg hvis du ikke tror på det samme som dem selv.

Gamer.no: Kan du gi noen eksempler når det gjelder hva som vil endre seg rent visuelt avhengig av hvorvidt spilleren velger å være god eller ond?

Barnes: Alt i spillverdenen påvirkes av godt og ondt. I en god verden vil trær blomstre, gresset være frodig, husene vil omslynges av blomster og kaniner vil løpe lystig omkring. Menneskene vil ha vår i hvert skritt de tar, og fugler vil synge i solskinnet. I en ond verden vil rotter fisle rundt på bakken i byene, ravner sirkle i luften, og flaggermus vil komme frem om natten. Bygningene vil få skjeve vegger og bli nedvokst av ugress, trærne vil være nakne, og menneskene vil henge med hodene sine, dra føttene sine etter seg og frykte sin gud snarere enn å elske.

Gamer.no: Hvor mye vekt vil dere legge på flerspiller-aspektet ved spillet? Hva kommer til å bli høydepunktene?

Barnes: Vi bruker flerspiller under utviklingen av spillet for å teste spillbarheten, og har det allerede moro med testversjonene. Det vurderes å gi ut en egen versjon av Black & White 2 designet spesielt for flerspiller. Grunnen til det er at det trengs stor innsats for å virkelig realisere potensialet - vi gjorde en feil med Black & White ved å ikke gi flerspillerdelen tiden og oppmerksomheten den burde fått for å bli så underholdende som mulig. Det er et feiltrinn vi ikke ønsker å gjenta.

Gamer.no: Til slutt, spørsmålet vi alle har ventet på: Vil Lionhead Studios makte å overgå den fantastisk kule logo-effekten fra eneren?

Barnes: Som et resultat av dette spørsmålet spurte jeg Alex, som skrev logo-effekten til originalen, og han lovet meg at han vil skape noe enda bedre for Black & White 2. Så der har du det - vi skal arbeide hardt for å gjøre Black & White 2 så forbløffende som overhodet mulig - selv logoen! Vi har foreløpig et stykke igjen, men vi stortrives med det vi gjør, og vi håper at du også vil nyte det hele når det er ferdig.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden