(Bilde: Frontier Developments)

Elite: Dangerous får ikke skikkelig «offline»-spill

Utvikleren vil bryte løftet fra Kickstarter-kampanjen.

Da britiske Frontier kjørte sin folkefinansieringskampanje for Elite: Dangerous var en av tingene de lovet at spillet skulle få en ren «offline»-modus. De var åpne på at hovedfokuset var et nettbasert univers, men sa også at de spillerne som ønsket å spille helt uten å koble seg opp på nettet skulle få gjøre det.

Nå, cirka én måned før spillet lanseres, har de annonsert at de ikke lenger vil implementere noen slik modus.

Handel og kamp i verdensrommet.
Handel og kamp i verdensrommet.Bilde: Frontier Developments

I spillets ferskeste nyhetsbrev trekker hoveddesigner David Braben frem alle fordelene med spillets nettbaserte og dynamiske univers, og sier at alle spillerne må belage seg på å koble seg opp på nettet fra tid til annen, selv om de spiller i enspillermodus:

– En fullstendig «offline»-modus ville vært uakseptabelt begrenset og statisk sammenlignet med den dynamiske, nettbaserte opplevelsen vi vil levere, mener han.

Hvor ofte man må koble seg opp for å oppdatere galaksen når man spiller i enspillermodus nevner Braben ikke.

Kritikk fra spillmiljøet

Dette har selvsagt skapt reaksjoner, ikke minst på spillets eget forum. I en tråd på totalt 345 sider så langt anklages Frontier for å bryte løftene sine. Mange reagerer på at i tillegg til å love «offline»-spill i Kickstarter-kampanjen har Frontier i det siste året aggressivt promotert forhåndsbestillinger av spillet sitt, uten å si noe om at planene for «offline»-spill er endret.

Spillet ser i alle fall veldig lekkert ut.
Spillet ser i alle fall veldig lekkert ut.Bilde: Frontier Developments

I et forsøk på å forklare det hele hevder produsent Michal Brookes at dette var et vanskelig valg å ta, men at de ble nødt.

– Problemet er at alle mekanismene for galaksen sitter på de nettbaserte serverne. Datasettet og prosessene er vanvittig store, og ikke noe som ville kunne tas «offline» uten betydelige kompromisser i visjonen. Stol på meg, vi satte oss ikke ned for å finne ut hva som ville irritere folk mest mulig. Det var et valg vi måtte ta, så vi tok det.

Senere sier han at de i praksis ville måtte lage to spill for å få «offline»-funksjonalitet til å fungere, og påpeker at selskapet hele tiden har sagt at hovedintensjonen var at spillet skulle spilles over nettet.

Elite: Dangerous lanseres i alle fall 16. desember

Kommentarer (10)

Forsiden akkurat nå

Til toppen