Refleksjon

Elitisme

Det finnes et uttrykk som vi litt mer innvidde og beleste gamere bruker når vi snakker om oss selv: Hardcore gamere.

Mange TV-spillere jeg har støtt på anser seg å være litt bedre enn den store massen, og da, for å beskrive seg selv, har de kalt seg for "hardcore gamere". Nå sier jeg ikke at alle hardcore gamere er slik jeg beskriver dem i denne krøniken, men mange er det. Jeg om noen burde vite det, som selv anser meg for å tilhøre denne litt merkverdige slekten. Men betyr det - helt inneforstått - at jeg anser meg for å være en TV-spiller som er mer verdt enn den store massen, mainstream? Bare fordi jeg har bedre kunnskap om spillene enn de fleste? Nei, det gjør det ikke. Så latterlig.

For egentlig, uansett hvor mye visse hardcore gamere forakter de såkalte "mainstream-spillerne", som kjøper spill på Expert og fortsatt spiller The Sims med alle dets tjueåtte ekspansjoner, så er det i bunn og grunn de som holder spillindustrien i gang. Driver den fremover, og bestemmer hva som slippes i morgen. Selvfølgelig.

Spillindustrien slipper spillene som mainstream-spillerne vil ha, for å tjene så mye penger som mulig. Intet spillfirma kan holde seg levende spesielt lenge uten å slippe titler som kan selge til en så stor skare mennesker som mulig. Ettersom de er så mange flere er det selvsagt at de fleste spillfirmaer sikter seg inn på dem, for å selge så mange eksemplarer som mulig. Hvem tror du heller bryr seg om å tilfredsstille alle oss hardcore gamere som lengter etter nye spill formet etter den gamle skolen? Ingen. Ja, bortsett fra Treasure da?

I stedet for å le av 13-årige Rasmus' bristende kunnskaper - som her får personifisere den gjennomsnittlige mainstream-kunden - så bør alle vi som vet bedre hjelpe ham. Vi som virkelig sitter inne med mye kunnskap kan bruke den til å lære andre, i stedet for å hånle og svare med et "lol". Mange klager jo på mainstream-spillernes manglende kunnskaper, og at de derfor alt for ofte kjøper spillene med fetest reklamekampanje og så videre. Dette er ikke fordi de er dumme. Ikke på noe vis. Det er i de fleste tilfeller fordi de ikke vet bedre.

Ta EAs FIFA-serie som eksempel. Serien har de siste årene blitt kraftig forbikjørt av Pro Evolution Soccer, men likevel selger FIFA flere ganger så mange eksemplarer på grunn av en fet reklamekampanje og det kjente varemerket. Hvis alle mer opplyste begynte å anvende sine kunnskaper innen TV-spill til noe mer produktivt enn å skryte om hvem som kan mest, så er jeg overbevist om at vi kunne få i stand en betydelig forandring i hva som selger. Til og med hos mainstream-spillerne.

Siste fra forsiden