Anmeldelse

Emergency 2: The Ultimate Fight for Life

Emergency 2 er etterfølgeren til det rimelig ukjente og temmelig middelmådige Emergency: Fighters for Life. Spillet klarte ikke å levere noe særlig mer enn frustrasjoner over elendig brukergrensesnitt og design. Det at selveste Take 2 har tro på denne etterfølgeren kan tyde på at utviklerne hos Sixteen Tons Entertainment har klart å lage et produkt som lykkes der forgjengeren feilet.

Side 1
Side 2

Problemene begynner
Emergency 2 bryter så mange grunnleggende prinsipper for god spilldesign at det nesten er skummelt. Jeg kan nevne i fleng (og jeg har faktisk tenkt å gjøre det også): Det er ingen autosave, selv ikke ved starten av oppdrag. Når du avslutter eller laster spill blir du ikke spurt om du vil lagre først. Enhetene er små og vanskelige å velge, spesielt når de er i bevegelse. Hvis du velger et område er det umulig å gi ordre hvis en sivil enhet ble merket ved en feiltakelse. Det går ikke an å velge bort merkede enheter. Du må ofte lede hver enkelt enhet frem til målet, hvis ikke tar den enten enorme omveier eller rett og slett ignorerer ordren din.

Kampsystemet er helt elendig, og du ender sannsynligvis med å sende ubevæpnede politimenn frem for å arrestere væpnede banditter på bekostning av politimennenes helse i stedet for å bry deg med å uskadeliggjøre bandittene først. Enhetene dine foretar seg stort sett ingen ting uten din hjelp, selv ikke når de blir skutt på eller står i fare for å ta fyr. Både brannmenn og politimenn kan manipulere ting på landskapet, men ikke de samme tingene selv om det ofte er snakk om å trykke på knapper o.l. og det ikke er noen som helst grunn til at en hvilken som helst person skal kunne gjøre oppgaven. Hvis et objekt kan manipuleres av den enheten du har valgt forandrer musepekeren seg når du er over det, hvis ikke skjer ingenting, og viktige objekter blir derfor lett oversett.

På samme måte som i gamle pek og klikk eventyrspill settes du fullstendig fast fordi du overser bittesmå og tilsynelatende ubetydelige detaljer eller tenker litt annerledes enn designerne. Mange oppdrag kan kun løses på en måte. Du får ikke se nøyaktig hva som fører til at du taper et oppdrag, så ofte taper du om og om igjen før du skjønner hvorfor. Tipsene og oppdragstekstene er ofte unøyaktige.

Skjønner du? Det er helt sinnsykt at slikt slipper unna kvalitetskontrollen. Mange av disse feilene kunne sikkert bli rettet med et par linjers kode. Dette er rett og slett for dårlig, både av 16 Tons Entertainment og Take 2. Skam dere! Det som gjør dette så ufattelig bittert er jeg liker dette spillet. For det første er det helt ulikt alle andre spill på markedet akkurat nå (hvis du ser bort fra enkelte eldgamle og heller ukjente spill), og dermed en rimelig viktig tittel. For det andre er det gøy. Veldig gøy, faktisk. Helt til en eller annen tåpelig feil eller begrensning ødelegger alt og du enten frustreres til vanvidd, jukser deg forbi eller skrur av spillet for godt. Det er allerede kommet to patcher til spillet, men jeg har ingen anelse om hva de fikser da de ikke kommer med noen ordentlig readme-fil.

Presentasjon og brukergrensesnitt
Grafikken er overraskende god. Stedene hvor oppdragene foregår ser alle varierte og realistiske ut, og detaljrikdommen er svært høy. Bygninger er spesielt godt laget, og måten landskapene er satt sammen på er svært imponerende. Dessuten bruker spillet flotte lyseffekter (som får nattoppdrag og blålys til å se spesielt bra ut). Du finner også tåke og andre væreffekter i Emergency 2. Dessverre er ikke animasjonene så bra som de burde ha vært. De individuelle bildene animasjonene består av er stort sett veldig gode, men hver animasjon består av alt for få enkeltbilder, noe som fører til hakkete og urealistiske resultater. Noen av de filmene som spilles mellom hvert brett er også litt amatørmessige.

Lydsiden er heller ikke så verst. Bakgrunnsmelodiene er ikke bemerkelsesverdige, men de gjør så absolutt jobben sin og de passer stort sett til det som skjer på skjermen (selv om de ikke forandrer seg i forhold til situasjonen). Lydeffektene er også rimelig gode, men det er ikke nok av dem. Branner lager for eksempel ikke lyd. Brukergrensesnittet er stort sett relativt enkelt og lett og lære. En grei tutorial gir deg innsikt i de viktigste spillelementene, og etter hvert som du får presentert nye enheter får du informasjon om dem på en god måte i en database du hele tiden har tilgjengelig. Der ser du hva du bruker enhetene til og hvordan du skal gå frem for å gi dem mer avanserte ordre. Jeg hadde nok likevel satt pris på om i alle fall deler av dette også hadde stått i tekstmanualen. Dessverre skades brukergrensesnittet av noen av de feilene jeg har nevnt over, og det blir lett endel kluss i de mer kompliserte situasjonene.

Konklusjon
Dette spillet er et godt eksempel på at selv den beste ideen kan bli ødelagt av slurvete implementasjon. Emergency 2 er i utgangspunktet et spennende spill med mange positive elementer, og til tider er det svært så underholdende. Dessverre er spillet fullt av irriterende småfeil og mangler som saboterer hele spillopplevelsen. Det virker til tider som om spillet ikke har vært testet i det hele tatt, for det føles egentlig uferdig. Både spillbarheten og varigheten skades av alle feilene, og når selv om spillets 25 oppdrag egentlig burde kunne by på noe for enhver smak er det tvilsomt at du kommer til å spille igjennom dem. Likevel kan jeg ikke dømme spillet fullstendig nedenom og hjem. Det er som sagt veldig gøy til tider, og jeg liker det faktisk på tross av alle frustrasjonene det har påført meg. Det er individuelle oppdrag som har stått for det meste av irritasjonen, og de mer generelle manglene er noe jeg klarer å leve med. Derfor anbefaler deg å prøve demoen av spillet (som heldigvis er ganske omfangsrik) hvis du tror det kan være noe for deg. Om ikke annet bør du ta en titt på Emergency 2 når det kommer på tilbud.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden