Empire Earth

Empire Earth er et eksepsjonelt og storslått sanntidsstrategi-spill hvor hele menneskets historie er den episke settingen. Fra forhistorisk tid, steinalder, Napoleon, første verdenskrig og den digitale alder. 500 000 år av historien, og 200 år inn i fremtiden. Empire Earth er bygget på samme lesten og kan utvilsomt sammenlignes med Age of Empires. Men innholdet er ti ganger så omfattende.

I Empire Earth tar du kontroll over en sivilisasjon, hjelper dem gjennom teknologiske oppdagelser og ikke minst krig. Det er 14 epoker i historien, alle med hver sin spesielle atmosfære men krig er det uansett hvilken era du befinner deg i. Spillet er nesten som et leksikon. De forskjellige tidsalderne er ikke markert med årstall, men ved evolusjon av sivilisasjonen.

Det er dette historiske spennet som skiller Empire Earth fra en mengde andre kloner. Du kan i praksis begynne med en forhistorisk sivilisasjon hvor huleboere som kaster stein er det kraftigste våpenet. En halv million år etterpå sitter du der i nanoalderen, med en flokk intelligente roboter og andre mekaniske stridsmaskiner som smeller inn motstanderen så metallet synger.

Vanvittig mye å velge mellom
Spillet legger til så mye ekstra til Age of Empires skjelettet at det vil være en skam å kalle det en kloning. Men alle som er kjent med Age of Empires vil gli lett inn i denne utgivelsen. Samtidig er dette en god tittel å sette seg inn i for de som ikke er fullt så kjent med konseptet. Som i alle andre strategispill skal du samle inn forskjellig materiale for å ha mulighet til å bygge forskjellige bygninger, forsvar og lage en hær som duger. Det sies at du kan lage over 200 forskjellige enheter, hvilket antageligvis er det største antallet i noen strategispill som er laget hvis vi ser bort fra Total Annihilation og tilleggspakken tilsammen.

Det er et rimelig imponerende antall. Og med så mange forskjellige units å bygge er du raskt nødt til å finne dine favoritter for å kunne overleve. Og en hver med litt sunn fornuft vil aldri få bruk for mer enn 1/3 av disse i en match. Det er så avansert at det er anbefalt å kjøre gjennom alle opplærings kursene før du begir deg inn på de virkelige oppdragene.

Når du er klar for alvoret har du to valg. Enten kan du spille et vilkårlig utplukket brett mot datamaskinen, som blir laget ut i fra dine premisser. Eller du kan spille gjennom en storyline hvor du velger om du skal være på gresk, tysk, engelsk eller russisk side. Og her er det mye å ta seg til, så det er ingen grunn til å skulle kjede seg med det første.