En av historiens viktigste spillserier får nytt liv

Originaldesigneren lager oppfølger til Ultima Underworld-spillene.

Få spill har vært like revolusjonerende som Ultima Underworld var da det ble lansert i 1992. Dette førstepersons rollespillet var det første spillet i sjangeren hvor du fritt fikk navigere deg i fullstendig tredimensjonale miljøer, og teknologien bak spillet var faktisk langt mer avansert enn den vi fant i datidens simple førstepersons skytespill.

Dette var svært avanserte saker i 1992. (bilde: GOG)

Ultima Underworlds enorme hulesystem skiltet blant annet med tekniske nyvinninger som skrå overflater. For å navigere deg rundt kunne du hoppe, svømme og til og med fly. Ikke verst for et spill som kom ut før paddeflate Wolfenstein 3D.

Nok en Looking Glass-klassiker

Spillet ble utviklet av et studio som het Blue Sky Productions, og som senere skiftet navn til Looking Glass Technologies. Dette er et navn alle spillinteresserte burde kjenne godt, takket være ekstremt innflytelsesrike klassikere som System Shock og Thief.

Disse bygde igjen på mange av nyvinningene fra Ultima Underworld, og man kan dermed si at Ultima Underworld er en slags forfar til alt fra BioShock til Deus Ex, samt senere førstepersons rollespill som The Elder Scrolls-serien.

Hoveddesigneren på Ultima Underworld – samt mange andre Looking Glass-spill – var Paul Neurath, som allerede da hadde flere store spill på rullebladet. Nå har han startet et nytt studio, og har like godt tenkt å lage en oppfølger til Ultima Underworld-spillene. Denne gangen droppes Ultima-navnet, og det nye spillet vil hete Underworld Ascension.

Originalspillet i aksjon.

Trofast mot originalspillene

I likhet med originalspillene vil det nye Underworld-spillet bli et førstepersons rollespill, og Neurath forteller i et kort intervju med GameSpot at han ikke ønsker å forandre for mye på modellen:

– Originalene gjorde veldig mye bra, som vi ikke ønsker å rote med. Bortsett fra den utdaterte grafikken holder spillene seg overraskende godt selv etter så mange år. Samtidig vil vi utforske områder hvor vi kan utvide den originale opplevelsen på ulike måter, og forhåpentligvis vil disse føles som naturlige utvidelser av originalene samtidig som opplevelsen videreutvikles.

Logoen er alt bildematerialet vi har fått. (bilde: OtherSide Entertainment)

Studioet består visstnok av en rekke veteraner fra industrien, inkludert noen som jobbet med Neurath på de gamle spillene. De har ikke eksistert særlig lenge, og har derfor ikke gitt ut spesielt mye informasjon om det nye spillet sitt.

For øyeblikket vet vi ikke om Neurath og gjengen planlegger å finansiere spillet selv, eller om de vil forsøke seg på en folkefinansieringskampanje.

Mens du venter på mer informasjon kan du kjøpe originalspillene på GOG, eller spille det som en gang skulle bli Ultima Underworld 3, nemlig Dishonored-skapernes rollespillperle Arx Fatalis.

Siste fra forsiden