Blogg

En superkort karriere som spillutvikler

Som alle skikkelige gamere sitter jeg ofte igjen med en merkverdig følelse etter å ha spilt en del spill, følelsen av at "dette kunne jeg gjort bedre selv". Siden jeg gikk på barneskolen har det spunnet en del ideer i hodet om det ultimate dataspill, og disse har også mer eller mindre manifestert seg i spe forsøk på å programmere i Basic, JavaScript og lignende. Gleden var derfor stor når jeg snublet over et gratis program for enkelt å lage sine egne adventure-spill, i god gammeldags LucasArts- og Sierra-stil.

Jeg lastet ned og installerte programmet, og fant deretter frem noen forklaringer som ligger på nettet. Som den sta tullebukken jeg er bestemte jeg meg for at skulle jeg lage et spill skulle det gjøres grundig, helt fra bunnen av. Jeg hoppet lett og elegant over delene hvor jeg kunne laste ned ferdig animerte figurer og bakgrunner til bruk i programmet, og satte meg heller godt til rette ved pulten og begynte å tegne min egen, animerte strekmann. Som jeg etter hvert skulle finne ut, var det få ting jeg kunne gjort som var så dumt.

Klokken halv fire, natt til fjerde juledag hadde jeg klart å trylle frem en sekvens på omtrent 12 bilder av en strekmann som gikk mot venstre. To netter senere var strekmann-animasjonen min komplett. Nå kunne han både gå til venstre, høyre, opp og ned. Jeg fant samtidig ut at dette var nødt til å være et spill med kun en person, for tålmodigheten min hadde gradvis fordampet. Animasjon var tydeligvis ikke min helt sterke side.

Jeg fikk i løpet av neste kveld kokt sammen noen fine bakgrunner, lagt disse inn i Adventure Game Studio og lagd et lite prøvespill av dette. Strekmannen min oppførte seg så eksemplarisk som en strekmann kan gjøre, og passet godt inn i barnehagestilen resten av spillet bar preg av. Da var det bare så dumt at jeg etter fire våkenetter var helt tømt for både krefter og inspirasjon til å få til noe i nærheten av Monkey Island. Jeg sovnet.

Dermed havnet spillet mitt i skyggen av nyttårsfeiring og studier i det nye året. Likevel vil jeg oppfordre alle med en god spillidé å laste ned Adventure Game Studio. Programmet er overraskende enkelt, og resultatet blir forferdelig stilig. Og det aller beste; programmet krever minimale kunnskaper om programmering for å kunne lage et spill. Men husk, det kan være greit å begynne i det små, og prøve seg litt med noen ferdig animerte figurer før man kaster seg over tegneblokka selv. Det er grafikkarbeidet som er mest tidkrevende, og spillet blir stiligere med ferdige, proffe animasjoner i stedet for halvdårlige soveromsfigurer.

Sjekk også ut programmets hjemmeside, her er det flere forum hvor en kan be om hjelp, masse tutorials som kan lastes ned sammen med en hel haug, gratis (og faktisk ganske kule) eventyrspill som er lagd av ildsjeler, kun utstyrt med en kreativ sjel, mer tålmodighet enn meg og gratisprogrammet Adventure Game Studio.

Det kan jo også være en ide å lufte eventuelle spillidéer på forumet vårt, og få innspill fra andre med-gamere.

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen