Enigma: Rising Tide Gold Edition

Lukk øynene og tenk deg den vakre lyden av havets brus, milde måkeskrik, og lukten av frisk sjøluft. Stryk så alt dette og erstatt med opprørt hav, dundrende kanoner og stanken av brennende motorolje. Som kaptein i Enigma: Rising Tide er det kun èn ting som teller, antall tonn på havets bunn.

Når ubåter kom inn i bildet derimot, var opplevelsen en helt annen. Enigma var i sin tid egentlig ment som en ubåtsimulator, og det virker som om man har lagt ekstra arbeid inn i denne delen. Spenningen er høy, og for min del var det en guttedrøm som gikk i oppfyllelse. Det er lite som slår å styre en skrøpelig tysk ubåt av 1930-modell opp fra 200 meters dyp, for så å fyre av to torpedoer mot en uvitende amerikansk oljetanker. Herlig!

Navigering og det våpentekniske på ubåter opplevde jeg som relativt komplisert, med et merkelig unntak. Å fyre av torpedoer på lykke og fromme fungerte underlig nok veldig bra. Ut i fra å se på ”radaren” traff jeg gjentatte ganger mål på over 5 kilometers avstand fra store dybder. Sannsynligheten for å klare dette tilbake på 30-tallet ligger på samme nivå som å vinne førstepremien i Lotto to helger på rad, det er umulig! Glemmer man denne lille glippen er ubåtaspektet ved spillet meget engasjerende og spennende.

På bøljan blå

Grafikken i Enigma: Rising Tide Gold Edition er helt på det jevne, med enkelte mindre feil. Blant annet ”forsvinner” store deler av båten under havet selv i helt rolig hav og når man ligger stille. Småfeil til tross, skipsmodellene er pene og havet realistisk. Man får et generelt godt inntrykk av at man faktisk befinner seg langt til havs, i fare for å bli sprengt i lufta når som helst.

Lyden er en litt annen historie. For det første er musikken helt forferdelig, gjør deg selv en tjeneste og skru den av med det samme du starter opp spillet. For det andre fremstår lydeffektene som litt slappe, og enkelte kanoner høres ut som de skyter løskrutt. Igjen må vi under havoverflaten for å finne gull. Om bord i ubåten blir lydbildet straks forandret, til det bedre. Lite slår lyden av et imploderende skrog tilhørende et lasteskip du nettopp sank. Dessuten blir stemmingen sementert av de klassiske ”ping”-lydene fra ubåtjagere på overflaten.

Spillet byr også på muligheten for stemmestyring via mikrofon. På meg virket dette mer kosmetisk enn praktisk, og det var lettere å bruke mus og tastatur fremfor stemmen. Dette beror selvsagt på hva man er vant til, og for enkelte vil nok stemmestyringen være et kjærkommet element i spillopplevelsen.

En ting jeg reagerte på at det ikke finnes mennesker i dette spillet. Dette er litt synd, siden du får et inntrykk av at alle skip er fjernstyrte. Dette er ikke så nøye når det gjelder ubåtene, men ellers gir det et litt kunstig preg over spillopplevelsen. Ja, jeg vet det er en simulator, men det hadde vel ikke skadet og hatt med en druknende matros eller to. Enigma ville da fremstått som enda mer realistisk, både som simulator og krigsspill.

Flerspiller er dessverre ikke tilgjengelig på Enigma: Rising Tide Gold Edition, og det er veldig synd. Den gode nyheten er at Tesseraction jobber med en massiv flerspiller-versjon av spillet. Om dette gjøres riktig, kan resultatet bli meget bra. Det er bare å tenke seg enorme sjøslag der irrasjonelle spillere som oss styrer samtlige elementer ved spillet. Uten tvil et konsept som kan tilføre mye for Enigma.

Enigma: Rising Tide Gold Edition er ikke helt alene i sin noe smale sjanger, men makter likevel å vise muskler av stål. De ulike oppdragene er varierte, da særlig med tanke på hvilke type fartøy du velger. Levetiden til spillet er dermed bra, og vil forbedres ytterligere med en eventuell flerspillerdel. Personlig falt jeg spesielt for ubåtdelen av spillet, som tidvis var helt fantastisk. Dermed ble overflatekrigen kun en statist for min del. Er du fascinert av krigføring til sjøs er det liten tvil; Enigma: Rising Tide Gold Edition leverer en god spillopplevelse med høy spenningsfaktor.

Merk: Originalversjonen av Enigma Rising Tide ble, etter det Gamer.no kjenner til, aldri lansert i Norge. Vi har anmeldt Gold Edition som et helt nytt spill.