Enormt univers i nye Elite

Får over hundre milliarder stjerner, men ved lansering kan du ikke lande på planetene.

Det så ikke alltid ut som David Brabens og hans Frontier Developments forsøk på å folkefinansiere en Elite-oppfølger på Kickstarter skulle lykkes, men da tidsfristen løp ut hadde den britiske utvikleren samlet sammen et budsjett på 1,57 millioner britiske pund (hele 14,2 millioner kroner). Nå er planen å lansere Elite: Dangerous i mars 2014 – cirka 30 år etter at Elite først kom ut på BBC Micro og Acorn Archimedes.

I likhet med sine forgjengere blir Elite: Dangerous et romskipspill der du får slå deg løs i et åpent univers. Her loves du stor frihet til å tjene til livets opphold som du vil, og det blir blant annet muligheter for handel, gruvedrift, piratvirksomhet og militære oppdrag.

Konseptkunst.
Konseptkunst.

Enormt univers

I et intervju med PCGamesN, forteller Braben at spillet vil foregå i en dataskapt versjon av vår egen galakse, Melkeveien. Den vil ha over 100 milliarder solsystemer, og hver stjerne kan ha opp til hundre planeter og andre objekter i systemet sitt. Det blir med andre ord et stort spill, men det gjenstår å se hvor store forskjellene blir mellom solsystemene.

De forrige spillene i Elite-serien skiltet også med enorme tall, men hadde i tillegg en mulighet Elite: Dangerous ikke ser ut til å få ved lansering. Det blir nemlig ikke mulig å lande på noen av planetene i spillet.

– Det vil komme. En av tingene jeg alltid tenker er: Hvis du gjør noe, må du gjøre det skikkelig. Ellers er det best å ikke gjøre det i det hele tatt. Vi vil inkludere muligheten til å lande på planeter, men ikke i den første versjonen av spillet, forsikrer Braben.

Ifølge Braben vil Elite: Dangerous fungere som en blanding av Elite og oppfølgeren Frontier. Måten galaksen fungerer på skal minne mest om Frontier, men måten du faktisk flyr romskipet ditt på skal låne mer fra originalen. Frontier opererte med realistisk fysikk, noe som var svært utfordrende ettersom det ikke finnes noen bremsende luft i verdensrommet. Braben lover at fysikken skal være realistisk også i Elite: Dangerous, men at romskipene har datasystemer som automatisk gjør manøvreringen langt lettere. Dette skal visstnok resultere i mer intense romkamper.

Konseptkunst.
Konseptkunst.

Braben røper også at handlingen vil finne sted cirka 50 år etter hendelsene i Frontier: First Encounters, som kom i 1995 og var det tredje og til nå siste spillet i serien. Elite-veteraner kan også grue seg til et gjensyn med de krigerske Thargoid-krypene.

Om du ikke klarer å vente til neste år med å ta steget ut i verdensrommet igjen, er du kanskje interessert i X Rebirth. Det er nok et ambisiøst romskip, som har vært under utvikling i flere år – uten Kickstarter-hjelp. Tyske Egosoft planlegger å lansere det i løpet av året.

Les også: Siste innspurt for Elite: Dangerous
Les også: Star Citizen satte folkefinansieringsrekord

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen