Escape Velocity: Nova

Da nyheten om at Escape Velocity: Nova hadde blitt konvertert til Windows kom var det få hoder som snudde seg. En større spillside presterte til og med å stille det noe arrogante spørsmålet "trenger vi virkelig Mac-spill?".

Side 4

Et perfekt spill?
EV: Nova høres kanskje ut som det perfekte spillet, men det er det dessverre ikke. Som mange andre spill som tilbyr så stor frihet, er det mange muligheter for folk å utnytte seg av enkelte funksjoner for å tjene raske penger, og hvis du går inn for det er det faktisk ikke noe stort problem å tjene nok til å kjøpe de beste skipene og det beste utstyret på en eneste kveld. Et annet problem er at utviklerne ikke har vært helt heldig med vanskelighetsgraden. De fleste oppdragene er rimelig enkle, og hvis du bare gjør alt for å unngå kamp vil du kunne klare deg uten store problemer. Noen oppdrag er imidlertid fryktelig vanskelige, og fører til enorme frustrasjoner.

Spillet lagres automatisk hver gang du tar av fra en planet, og det forrige lagrede spillet overskrives automatisk. Hvis du ikke jukser (ved å ta "sikkerhetskopi" av spillet ditt) blir det slik at hvis du gjør en tabbe og tar av fra en planet vil du måtte starte på nytt eller leve med denne tabben. Det er kanskje realistisk, men ikke så fryktelig gøy. Et annet problem er at det ikke er klart hvilke handlinger som fører deg inn i de enkelte historiene. Også dette er realistisk, men når du plutselig finner ut at du to ganger har kommet inn i samme hovedhistorie uten å vite hvorfor, og ikke har "sikkerhetskopi" av karakteren din, kan det nok være litt surt.

Selv om spillet har disse irritasjonsmomentene er det skremmende avhengighetsskapende. Det er noe helt spesielt med spill som gir deg frie tøyler og lar deg søke lykken slik du selv vil. Dette er et spill som appellerer til deg som hacket deg til berømmelse i Uplink eller bygde ditt eget lastebilimperium i King of the Road. Det kunne med fordel ha inneholdt flere enkeltstående oppdrag eller valgmuligheter innenfor de seks kampanjene, men det inneholder nok stoff til å holde deg gående i flere uker.

EV: Nova koster 30 amerikanske dollar, og du må laste det ned fra Internett (installasjonsfilen er på 75 MB). For øyeblikket er det nemlig umulig å få kjøpt det i butikken, men det skulle ikke forundre meg om et større selskap oppdager spillets potensial og får fatt i distribusjonsrettighetene. Som om ikke spillet, med sine seks separate historier, tilbød nok varighet for pengene, så er det også mulig for registrerte spillere å laste ned de to forrige Escape Velocity-spillene som plugins for EV: Nova. Helt gratis. Det vil si at her får du tre spill, som alle er blitt erklært som klassikere, for rundt 200 kr.

Det er lett å forstå hvorfor Mac-eiere har vært stolte av Escape Velocity-serien. På tross av at dette spillet lider av en rekke svakheter er det er det lett å forelske seg i det, og du blir raskt avhengig. Om spillet appellerer til alle er vel likevel heller tvilsomt, men hvis du ikke er redd for å prøve noe nytt og annerledes bør du ta en titt på Escape Velocity: Nova. Det eneste det koster deg å teste om du liker det eller ikke er tiden det tar å laste ned spillet, da "demoversjonen" lar deg spille gratis i 30 dager før du behøver å betale for å fortsette.

Side 4