Et 12 år gammelt mysterium er nå løst

«Den umulige mynten» er ikke uoppnåelig likevel.

I 2002 oppdaget noen brukere på GameFaqs noe merkelig i Super Mario 64. De fant en mynt. Men denne mynten var ikke som alle de andre 191 myntene i verdenen Tiny-Huge Island. 

Mynten befant seg nemlig under bakken, og var tilsynelatende umulig å få tak i.

Utnyttet feil i spillet

Litt triksing og fiksing er alt som skal til.
Litt triksing og fiksing er alt som skal til.

Mynten ble oppdaget ved en «glitch» hvor kameravinkelen «gikk gjennom veggen», og mynten åpenbarte seg under bakken. Siden da har folk stanget hodet i veggen for å finne en metode for å få tak i «den umulige mynten». I over et tiår virket det som at mynten skulle forbli uberørt.

Nylig meldte imidlertid nettstedet Kotaku at en bruker ved navn pannenkoek2012 har fått tak i mynten, og lastet opp en video på Youtube for å bevise det.

I beskrivelsen av videoen forklarer pannenkoek2012 hvordan han fikk tak i mynten.

– Når man svømmer sidelengs ut av et vann, kan man utføre et hopp i én av bildeoppdateringene. Ved å utnytte dette, og gjøre et luftspark kommer man seg helt fram til mynten, og får tak i den, forklarer pannenkoek2012.

Mynten ble hentet ved hjelp av et verktøy som tillater å bevege seg framover bilde for bilde, men pannenkoek2012 mener det skal være mulig å få tak i mynten uten disse verktøyene. Med tanke på at man må utføre hoppet på én trettidel av et sekund krever nok det enorme mengder trening.

Det er spekulert i om mynten ble oversett av programmererne av spillet, og at den i utgangspunktet ikke skulle være der.

Gamle spill går ikke av moten. For litt over to uker siden satte speedrunneren CosmoWright ny verdensrekord i The Legend of Zeda: Ocarina of Time.

 

Kommentarer (10)

Forsiden akkurat nå

Til toppen