Etherlords

Ether er livskilden og finnes i alt som er rundt oss, i hvert fall i følge Nival Interactives spilldesignere. Men hvem er etherets herre? Dette er hva kampen handler om i Etherlords; den evige kampen mellom det onde og det gode, og midt i mellom står etheret. Denne uvurderlige naturressursen er hva som må til for å vinne kampen mot det onde, eller det gode, alt ettersom hvor din moral står.

Etherlords er medlem av en sjanger som til tider kan være vanskelig å beskrive, og som ikke rommer et særlig stort antall spill. Men likevel er ikke Etherlords det første av sitt slag; flere andre spill er basert på turbasert strategi-gameplay slik som Heroes of Might & Magic-serien. Her er det ikke snakk om den vanlige sanntidsstrategi-typen av turbaserte spill; det er ikke snakk om bygging av baser eller produksjon av våpen, mannskap eller kjøretøyer.

Spillet er basert på en meget kreativ fantasy-setting der du kontrollerer en eller flere helter rundt på et spillområde hvor du skal avrette en rekke motgående helter for da å nå oppdragets mål. Under kampene bruker du helten din til å kaste trylleformler (engelsk: "spells"), og bringe frem et stort antall monstre som skal ta knekken på motstanderen din og hans/hennes egne monstre. Etherlords er et spill med flotte gjennomførte elementer, selv om det til tider kan falle litt igjennom.

Installasjon...hvor mye plass sa du?
Aller først bør jeg nevne noe om installasjonen av Etherlords; den er altfor stor! Installasjonen er på mektige 1,40 GB, noe jeg synes er altfor stort til et spill alene, uten noen form for eventuelle oppdateringer hentet fra spillets utvikler. Du har heller ikke muligheten til å velge mellom ulike installasjonstyper, noe jeg syntes utviklerne bør ha gitt oss muligheten til ettersom lagringsplass er gullverdt for enkelte spillere. Ellers går installasjonen smertefritt for seg og som alltid bør man sjekke ut "options"-menyen i oppstarten av spillet før man setter seg ned for å spille.

Selv om Etherlords ikke er spesielt maskinkrevende, er det alltid lurt å finne balansen mellom nytelse og ytelse. Det er absolutt ingenting å utsette på stemningen, det er klart fra første stund du fyrer opp spillet. Ja, til og med spillets nettside setter deg i den rette stemningen. Musikken i spillet er av særdeles god kvalitet, og den varierer stort sett meget godt. Musikken inne i menyene vil jeg komme tilbake til senere (for meg er musikken meget viktig i spill), men jeg kan trygt si at allerede i menyene får du smaken av et meget søtt musikalsk eple. Menyene er flotte og representerer spillets miljø; mørk vs. lys fantasy. Som alltid er dette brakt frem ved hjelp av knapper og menyer inspirert av gotisk/middelaldersk design. Og det fungerer flott.

Ulike måter å spille på
Etherlords gir deg muligheten til å spille enten de gode, eller de onde. Hver side har to raser hver, men disse skal jeg komme tilbake til senere. Du har en rekke ulike spillestiler å velge mellom; multiplayer, campaign, duel og single-mission. Via multiplayer kan du spille med andre over Internett (gjerne via GameSpy) eller over nettverk. Lenge var det kun mulig å duellere i multiplayer, men ettersom Nival Interactive nå har gitt ut en patch, kan du nå også ta del i den strategiske delen av spillet i multiplayer-sammenheng (ikke via GameSpy).

Ved å velge duel-modus kan du spille mot maskinen i en enkel duell der det er om å gjøre å slakte motstanderen ved hjelp av trylleformler og monstre. Campaign-modusen er likevel spillets hovedfokus hvor du kjemper deg igjennom spillet oppdrag for oppdrag. Oppdragene varierer mellom "beseire den onde demonen på kartet" til "ta over den forlatte gruven". Single-missions fungerer slik at du spiller et av oppdragene i kampanjen isolert for seg selv. Men, for å legge fokus på kampanje-delen; i det du trer inn i spillet må du velge side, noe som er et ganske enkelt valg egentlig; de gode, eller de onde?

Etherlords fungerer slik; du kontrollerer en helt som har et arsenal av forskjellige trylleformularer og monstre han kan bruke i kampen mot motstanderne du måtte møte i hvert oppdrag. Spillet er delt opp i to deler; den strategiske og den taktiske. Den taktiske delen minner mest om Heroes of Might & Magic-spillene hvor du kontrollerer helten (eller heltene, du kan ha mange) rundt på kartet sett fra oven. Du samler inn forskjellige ressurser, skatter, trylleformler og bekjemper de motstanderne du møter.

Straks du møter en motstander, forandrer spillet seg og går inn i et tredjepersons-perspektiv over din helt. Dette er den taktiske delen. Du skal da, på smartest mulig måte, bruke ditt arsenal av trylleformler og monstre til å bekjempe din motstander. Pass på, som regel er fiendene bedre enn deg og de kan være ganske vanskelig å ta knekken på (heldigvis har du muligheten til å velge vanskelighetsgrad). Denne delen av spillet ligner kanskje mest på "Magic"-kortspillet, men istedet for å legge frem "kjedelige" kort (bemerk at "Magic" er et genialt kortspill), er alle monstrene grafisk representert med flotte, varierte modeller og det samme er trylleformlene.

Likevel, reglene er mer eller mindre basert på "Magic", noe som er lett å se for en dreven "Magic"-spiller; her har du regler innen blocking, summoning sickness og så videre. Men reglene er forenklet og du slipper å fikle med alle de nitidige detaljene kortspillet er kjent for. Når det gjelder den strategiske delen av spillet har det ingen likheter med "Magic" (ettersom "Magic" handler kun om dueller, ikke innsamling av ressurser og slikt). Og selv om den taktiske delen ikke inneholder så altfor mye detaljer, er det en helt annen sak i den meget detaljrike strategiske delen.