Etter 20 år kvitter Blizzard seg nå med Battle.net-navnet

Tjenesten lever videre under nytt navn.

Tor-Steinar Nastad Tangedal/Gamer.no

Blizzard har besluttet å kvitte seg med Battle.net-navnet. Fra nå av vil selskapet rett og slett kalle sin nettjeneste «Blizzard». All funksjonalitet vil være som før, og det eneste som blir endret er hvordan selskapet omtaler nettjenestene sine. Endringen vil skje gradvis i løpet av de kommende månedene.

Nå om dagen er dette klientvinduet det de fleste forbinder Battle.net med.
Blizzard

– Vi kommer bare til å referere til det som Blizzard-teknologi i stedet. Dere har allerede sett dette nylig med ting som «Blizzard Streaming» og «Blizzard Voice», og flere endringer er på vei, forteller selskapet om endringen.

Ved første øyekast virker endringen kanskje unødvendig, egentlig er den ganske logisk. Helt siden lanseringen av World of Warcraft i 2004 har samtlige spill Blizzard hatt et svært stort fokus på nettspilling, og alle spillene sluses nå gjennom en egen klient for tjenesten. Så hvorfor ikke bare kalle alt «Blizzard», først som sist?

Dette er også Blizzards argument. Det var nødvendig å gi nettspillingen sitt eget navn i sin tid, siden konseptet var ganske nytt og trengte forklaring.

– Over tid har vi sett at det å ha to forskjellige identiteter – Blizzard og Battle.net – har ført til noe forvirring og vært lite effektivt. Gitt at flerspillerstøtte er et etablert og forventet konsept nå, er det ikke et stort behov for å beholde en separat identitet for det som i bunn og grunn er vår nettverksteknologi, sier selskapet.

20 år med moro

Slik så Battle.net ut i StarCraft.
S@bre, Wikimedia

Siden oppstarten av nettjenesten i november 1996 – med en lansering i tandem med Diablo – har Battle.net vokst og utviklet seg i takt med spillandskapet. I begynnelsen var det snakk om en enkel chat-tjeneste med spilløkter som man kunne bli med i, men etter hvert utviklet tjenesten seg til å få rankeringstavler, kampfinning og mye annet.

Et annet aspekt ved Battle.net er at det i praksis fungerte som en kopibeskyttelse for Blizzards spill fra og med StarCraft. Man kunne kun logge seg på nettjenesten om man hadde en gyldig CD-nøkkel.

World of Warcraft var faktisk ikke en del av Battle.net før 2009. Frem til da brukte det massive nettrollespillet sine egne nettløsninger.

Visste du hvordan Diablo ble til? For 21 år siden leverte en liten utvikler dette dokumentet til Blizzard – ett år senere ble Diablo lansert »

Siste fra forsiden