Europa 1400: The Guild

Nok en gang er det tid for et litt originalt spill fra JoWooD. Fra et ukjent utviklerstudio i Tyskland danser denne perlen ned i fanget på en, og det er bare å la seg forføre. Det hele handler om middelalderen; en tid med korrupsjon, avlatshandel og organisert sabotasje, men også en tid for økonomisk blomstring og fremveksten av mange av dagens metropoler.

Syntetisk orkester
Musikken er i hvert fall tilfredsstillende. Med mange gode temaer, som varierer i stemning fra det vakre til det skumle, er den solid gjennomført. Ved skifte av yrke kan du til og med forvente å høre melodier du ikke har hørt tidligere, som 'hører til' yrket. Produksjonen av temaene kunne imidlertid i mine ører vært enda bedre. Det høres ut som om utviklerne har måttet nøye seg med et syntetisk orkester, og selv om det på ingen måte hindrer deg i å glede deg over musikken, blir det ikke helt det samme som et fulltallig mannskap. Lydeffektene ellers er ikke allverdens, men gjør jobben greit nok med hammerslag, fuglekvitter og elveskvulp.

I flerspiller støtter Europa 1400: The Guild bare spilling over nettverk, ikke på Internett. Det nettverket vi satte opp, klarte vi tross i iherdige forsøk ikke å få til å fungere med TCP/IP eller IPX/SPX, men bare med NetBEUI. Dette er selvsagt ikke spillet sin feil, men det forhindret meg fra å gjøre en skikkelig vurdering i flerspiller. Jeg kan i hvertfall si såpass at konseptet er identisk. Det er deg mot vennene dine, og alle triks er tillatt. Ettersom rundene foregår i sanntid, unngår spillet ventingen som preger en del andre turbaserte strategispill i flerspiller, og opplevelsen bør i seg selv passe ypperlig for en kveld med venner og stearinlys. Jeg mener; et spill hvor man kan saksøke hverandre, brenne ned hverandres hus, knive om plassene i bystyret, eller endatil gifte seg med hverandre, må da bli morsomt? Jeg vil derfor tro at Europa i flerspiller er en vinner i litt mer rolige lag, og kapabel til å utvide levetiden til spillet ytterligere.

Dette spillet kunne raskt ha blitt et av tidenes beste. 4Head kunne ha satset på tettere historiefortelling, gjennom en statisk eller - enda bedre - dynamisk kampanje. Men det jeg virkelig savner, er enda større muligheter til å fordype seg innenfor hver profesjon, og større forskjell mellom dem. Europa 1400 favner bredt, med mange muligheter og stor valgfrihet, men kunne fortsatt nytt godt av enda mer dybde. Slik det er nå, føles hvert alternativ litt 'designet'. Med det mener jeg at fascinasjonen kunne ha gått enda lenger om simuleringen hadde stukket dypere.

For eksempel er det sjelden mer enn noen få mennesker på pub, og byene (London, Paris osv.) er både atskillig mindre, og likere hverandre, enn sine motparter fra virkeligheten. 4Head skryter av at de har utstyrt sine små middelalderborgere med 'kunstige personligheter', men dette er i beste fall en overdrivelse. De vesle borgerne vet når de skal arbeide, og når de må hjem, men at de skulle ha behov for sosial omgang, mat, eller kjærlighet gis det ingen indikasjoner på.

Europa 1400 er et slikt deilig spill som på mange måter står alene om å gjøre det det gjør. Det er mer enn man kan si om mye av det som gis ut i dag. Mange av spillelementene har vi sett før, men Europa er allikevel en frisk, ny opplevelse. Da tenker jeg spesielt på følelsen av årene som går, friheten til selv å velge mål og middel, og muligheten for å spille videre med barn og barns barn. Visuelt er det også tilfredsstillende, selv om det kunne trengt litt flere mennesker i gatene. Spillet rusler av gårde i bedagelig tempo, og gir en helhetlig opplevelse av å være gründer i middelalderens Europa. Hvis det er noe jeg virkelig har å utsette på dette, må det være at simuleringen faktisk kunne og burde gått enda dypere. Fire tomler opp for dette, på tross av at det kunne ha blitt så mye, mye mer. Europa 1400: The Guild har så mye uoppnådd, åpenbart potensiale at jeg gjerne skulle vært prosjektleder for oppfølgeren.