Eve Online

Det er på tide å rette blikket mot stjernene og drømme seg ut i det store rom. En galakse venter på deg, og et romskip er gjort klart for din avreise. Her har du muligheten til å skape deg en ny identitet, treffe nye mennesker og forhåpentligvis tilføre noen positive tall til kontoen.

Spennende fremtidsplaner
Eve er helt opplagt svært forskjellig fra andre spill i samme sjanger. Det er naturligvis positivt at det ikke skiller mellom spillere som spiller mye og dem som spiller lite, men penge-fokuset kan bli fort bli irriterende. Igjen er det selskapene og den politikken som foregår mellom disse som er redningen for Eve. Og hvis du finner det fascinerende hvordan Eve fungerer, er det stor sjanse for at du automatisk vil falle for det. Det er naturligvis morsomt å kave seg mot større skip og større våpen, og selv om det ikke er så veldig mye å kjempe om i Eve, er det et kjent faktum at status og oppbygging av formuer og makt er hovedfokuset i svært mange onlinespill. Finner du det interessant å reise fra en ende i universet til den andre, for å grave etter mineraler og selge dem på forskjellige romstasjoner, er Eve alt du kunne ønske deg i et spill. Det er en myriade av egenskaper å tilegne deg, og så lenge du har tid å investere til å skaffe penger, er det alltid noe nytt å kjøpe.

Eve tilbyr også et svært spennende dusør-system. Spillere kan plassere dusører på hverandres hoder, og andre spillere kan utføre kontraktene for å på den måten skaffe penger. Dette er reservert for de mektigste i spillet, men når du endelig blir en av dem er det utvilsomt morsomt å late som du er Boba Fett fra Star Wars. Utviklerne har større planer for dette konseptet, og allerede nå finnes det gigantiske TV-skjermer plassert i verdensrommet der dusørene listes.

Eve er et svært vakkert spill. Verdensrommet har aldri sett så pent ut i et dataspill, og selv om miljøet er relativt tomt og ensomt, er planetene, gasskyene og andre inntrykk svært flott representert. Romstasjonene er enorme og detaljerte, og bringer deg rett inn i en slags Babylon 5-atmosfære. Romskipene ser forrykende flotte ut, men detaljene er lette å overse da du vanligvis ikke kommer særlig nær andre spillere. Eve er likevel svært nedtynget av grensesnitt-basert gameplay, og det meste foregår i tekst-menyer og gjennom illustrasjoner. Kampene i spillet er ikke særlig spennende å utføre. Du velger et mål og fyrer av, for så å se kampen utfolde seg automatisk. Men det ser strålende vakkert ut, med eksplosjoner og andre spesial-effekter. Lydinnholdet holder seg på et relativt minimalt nivå, men er kvalitetsmessig godt. Eve tilbyr svært mange melodier som spilles av i bakgrunnen etter ønske, og disse er komfortable å høre på. Mange av dem er virkelig uforglemmelige og passer svært godt inn i spillet.

Manualen serverer dessverre feilinformasjon når den sier at spillere kan innta rollen som smuglere. Illegalt gods er foreløpig ikke implementert i spillet, men utviklerne forsikrer Gamer.no om at dette er på vei inn i svært nær fremtid. Dette vil gi Eve en helt ny dimensjon, hvor spillere kan prøve å smugle narkotiske stoffer som faktisk vil gi andre spilleres attributter seriøse opprykk. Dette er naturligvis uglesett av Eve sitt rom-politi, som følger utviklingen med argusøyne.

Utviklerne av Eve Online må ha satt seg klare og jordnære mål, for spillet er bunnsolid og produksjonsmessig svært bra. Grafikken stråler, musikken er behagelig, og ingenting føles feil eller dårlig utviklet. Problemet ligger mer i innholdet og mangelen på en virkelig dybde i spillet. Mye av det du gjør har liten relevans for miljøet rundt deg, og penge-fokuset kan tidvis ta helt overhånd. Selv om det er synd at du ikke kan fly inn på planeter, eller oppleve fryktinngytende rom-monstre (de eksisterer ikke i Eve, og alle fiender kommer i form av romskip), er det et stort potensiale for videre utvikling. Dusør-systemet er allerede svært spennende, og innføringen av smugling av illegale varer vil gi spillet en helt ny side av seg selv. Det hele bunner ut i at Eve er et spill som slettes ikke passer for alle. Det er ofte frustrerende, monotont og kjedelig, men kan likevel gi deg en god spillopplevelse hvis du virkelig får tak i det, involverer deg i selskapspolitikken og får utviklet deg skikkelig. Eve er ingen stjerne, men fremtiden kan bli lysere enn vi aner.