EverQuest Next byr på ødeleggbare miljøer

Blir neste EverQuest den revolusjonen MMO-sjangeren trenger?

EverQuest var en av de første store pionerene innenfor nettbaserte flerspillerrollespill, og nå ser det nok en gang ut som serien skal ta sjangeren videre. Sony Online Entertainment har nemlig annonsert EverQuest Next, et massivt flerspillerrollespill med mange spennende nyheter.

En verden i endring

En av inspirasjonskildene utviklerne har hatt er åpenbart Minecraft. Verden i EverQuest Next kan nemlig forandres – både spillere og monstre kan ødelegge miljøene rundt seg, og det blir også mulig for spillerne å skape sine egne byggverk. I likhet med Minecraft finner vi også en uendelig verden med datagenererte hulesystemer og ruiner under overflaten, som spillerne kan grave seg ned til og utforske.

Samtidig virker det ikke som endringene verden påføres blir permanente, i alle fall med mindre spillerne selv eier landjorden de forandrer. Verden vil nemlig helbredes over tid, så om du starter å spille et par måneder etter lansering vil du forhåpentligvis ikke møtes av et gigantisk kraterlandskap. Det er heller ikke alle stedene i spillet hvor spillerne får lov til å ødelegge som de vil.

Men EverQuest Next har også andre spennende elementer. Utviklerne forteller blant annet om dynamiske monstre som drar dit mulighetene er best. En gruppe orker kan for eksempel ha som mål å plyndre, og da kan det være de finner seg en rolig veistrekning hvor de kan overfalle reisende. Om spillerne så begynner å kjempe tilbake, kan det være de rømmer for å slå seg ned et annet sted.

Spillerne skal også få stor frihet, og de kan for eksempel velge å slå seg sammen med orkene i stedet for å bekjempe dem. Dermed kan de få delta i plyndringen, men da er dette noe spillet vil huske, og som vil påvirke ryktet deres.

Utviklerne leker også med tanken på langt større hendelser som kan forandre verden permanent og hvor spillerne kan være med å påvirke det som skjer.

Spillet vil også ha et annerledes klasse- og erfaringssystem enn det vi er vant med i sjangeren, og det skal ikke være slik at du går opp i nivå gjennom den klassiske tredemøllen. I stedet skal det være separate krav til de ulike nivåene, slik som at en kriger som vil gå opp til nivå fire må ha et fullt sett med rustninger for nivå tre. Totalt vil det være 40 klasser i spillet, og mange av disse vil spillerne selv måtte finne i spillet.

EverQuest Landmark

I tillegg til EverQuest Next jobber Sony Online Entertainment med noe som heter EverQuest Landmark. Dette spillet trekker Minecraft-likhetene ett skritt lenger, og byr på uendelige, datagenererte verdener som spillerne kan slå seg løs i. Som i Minecraft må spillerne samle ressurser for å skape ting, men fokuset ser likevel ut til å bli litt annet. Her kan nemlig spillerne lage egne ting, som de så kan selge til andre spillere for ekte penger – litt som i Second Life.

Landmark skal lanseres i løpet av året, og de beste kreasjonene kan finne veien til EverQuest Next når det spillet kommer ut. Begge de to spillene kommer til å bruke «free to play»-modellen. Det vil si at de vil være gratis å spille, men at det vil være muligheter for å åpne lommeboka under spillingen. Hvordan dette skal foregå i EverQuest Next er ikke klart.

Les også
Devil May Cry-studioet byr på mobilslåssing

Mer informasjon om EverQuest-seriens fremtid kan du finne på det offisielle nettstedet. PC Gamer har også en informativ sniktitt, samt et større intervju, mens Rock, Paper, Shotgun har litt å si om Landmark.

Hvis du har lyst til å sjekke det originale EverQuest kan du nå spille det gratis.

Siste fra forsiden