EverQuest: Planes of Power

Det hele begynte så enkelt. EverQuest var en verden der alt var innen rekkevidde, og alt kunne forstås selv av det dummeste trollet i spillet. Nå har utviklerne bak super-suksessen EverQuest igjen skutt gullfuglen med sin nyeste ekspansjon Planes of Power. Glem drager, og glem kjemper. Nå skal selve gudene få smake ditt sverds skarpe side!

En del nye funksjoner og hjelpemidler
Utover alt ekstra materialet, som hovedsakelig er poenget med hele ekspansjonen, tilfører Planes of Power visse forbedringer i selve gameplayet. Spillet gir blant annet spillerne mulighet til å danne raidgrupper, som i bunn og grunn er mange spillergrupper koblet sammen. Dette gir mulighet til å danne enorme grupper med spillere som kan reise ut og ta hånd om større fiender, men likevel dele på godsakene etterpå slik at ikke bare den ene gruppen med eventyrere får alt. Ekspansjonen introduserer også gravplasser. Disse gravplassene finner du på enkelte steder i alle dimensjonene, og når du dør i den dimensjonen, blir liket ditt sendt til gravplassen der. Dette skal hjelpe spillerne i å finne liket deres igjen, uten å måtte f.eks. ta seg frem til føttene på den kjempen de nettopp oppdaget de aldri kommer til å felle.

Grafisk sett er Planes of Power svært bra. EverQuest-grafikken fikk en fantastisk ansiktsløftning etter ekspansjonspakken Shadows of Luclin, og takket være den nye 3D-motoren introdusert der, kan jeg love deg at Planes of Power ikke sparer på kruttet. Modellene er svært detaljerte, og kan minne om hvilket som helst annet spill av nyere dato. Effektene er også svært pene, som f.eks. fossefallet i "plane of nightmare". Ekspansjonen introduserer også en rekke nye gjenstander av forvirrende høy verdi. Disse gjenstandene kommer i hundretall, og økonomien i spillet har allerede blitt utvidet for disse såkalte "planar"-objektene.

Jeg nevnte tidligere at ekspansjonen primært er rettet mot spillere av høyere efaringsnivå, men det skal også nevnes at alle kan nyte godt av teleporterne du finner i "plane of knowledge". Personlig synes jeg konseptet ødelegger en svært fundamental del av spillet, nemlig reisefølelsen, men jeg er trolig en av svært få som prøver å holde på de gamle måtene. Jeg kan ikke tenke meg noe mer magisk enn å sitte på brygga, og kaste ut snøret mens jeg venter på båten. Når den endelig kommer hopper man ombord og setter kurs for et annet kontinent. Takket være Planes of Power er dette en ting fra fortiden - man gjør det bare ikke lengre, fordi det er mye enklere og ta seg rundt i verden via "plane of knowledge".

Spillets druider har også lidd mye smerte over dette. Før var teleporterings-industrien svært lukrativt for de magikerne som kunne teleportere spillerne rundt der de ville. Planes of Power gjør dette til en nesten ubrukelig egenskap. Dette er utvilsomt sørgelig for dem som har brukt mye tid på å bygge opp en slik type magiker. For å være helt ærlig vil jeg si at Planes of Power-ekspansjonen er med på å føre EverQuest vekk fra det som er poenget med et slikt spill; et middelaldersk, fantasy-inspirert eventyr hvor oldtidens skikker står i fokus. Å reise rundt magiskt ved hjelp av få museklikk ødelegger hele idyllen ved å befinne seg i en enorm verden som man må ta seg rundt i ved hjelp av sine egne, små føtter. Nå ja, tidens pil peker vel kun i en retning, og også i EverQuest skjer det forandringer vi veteraner ikke alltid liker så godt.

Lydmessig har spillet alltid gått tilbake til røttene, med svært atmosfæriske melodier som frem til nå kun har brukt det trofaste MIDI-formatet. Planes of Power innfører MP3-musikk, og det er ingen tvil om at den er svært bra. Enkelte av låtene, slik som låten til "plane of tranquility" og "plane of invention" er svært gode. Lyden er som ellers i EverQuest; trofast og god. Nye motstandere betyr ikke bare ny grafikk, men også nye lyder. EverQuest har en god historie når det gjelder å skape variasjon, og de fleste elementer i spillet blir sjeldent brukt to ganger.

Planes of Power innfører også et svært spennende banesystem kalt "tiers". Du vil ikke kunne reise rundt i de dimensjonene du vil helt uten videre, men du må faktisk gjøre deg fortjent til å nå den neste dimensjonen i rekken. Fra "plane of knowledge" bærer det til "plane of tranquility". Herfra kan du komme til "plane of invention", og hvis du fullfører et eller flere oppdrag her, vil du bli flagget for å kunne reise videre til en ny dimensjon i rekken. De mest interessante, og selvsagt de mest farefulle, er dem som krever mest arbeid å komme til. Dette systemet bidrar til å gjøre spillet mye mer meningsfullt, og gir en god avveksling fra den ellers monotone reisingen fra sted til sted. En absolutt verdsatt funksjon hos de fleste.

Planes of Power, som en ekspansjon, er utvilsomt et solid stykke arbeid. Selv om brukergruppen ikke dekker hele spekteret av EverQuests spillere, har jeg stor tro på at ekspansjonen vil gå rett hjem hos dem som har makten til å bruke det. Ekspansjonen er i tradisjon tro, hvor de tidligere pakkene som har kommet ut til EverQuest har holdt særdeles høy standard. Planes of Power evne til å kaptivere spillerne med følelsen av å oppnå noe for hver nye dimensjon de kommer til, er uslåelig. Også den grundige variasjonen mellom hver dimensjon, deres historie, og deres innhold viser hvor mye arbeid utviklerne har lagt i denne tittelen.

De andre godsakene ekspansjonen tilbyr vil nok falle i smak hos de fleste, spesielt dette med et nytt musikkformat, og gravplassene man finner i dimensjonene. Enkelte vil nok også omfavne interdimensjonen "plane of knowledge", og klemme den for alt den er verdt. Gamle veteraner slik som meg, spesielt dem som lar seg rive med av det romantiske ved å reise på båter over farefulle hav, vil nok se på utviklingen med argusøyne. Planes of Power gir spillerne omtrent atten nye områder å menge seg i, hvor alle er langt mer ekspansive enn de gamle områdene i spillet. Utover å tilby et solid gameplay, med uhyre mye nytt materiale, har ikke ekspansjonen noe øvrigere å tilby. Man finner ikke noen spesielle funksjoner som får deg til å heve øyenbrynene, og heller ingen funksjoner som er med å forandre det fundamentale gameplayet. Likevel, dette kan være en velsignelse i seg selv, da utviklerne passer på å gi spillerne det de vil ha, og pumpe inn et massivt antall nytt materiale som bare bygger på en allerede veletablert spillidè, som trossalt er tidenes største onlinespill.