EverQuest: Planes of Power

Det hele begynte så enkelt. EverQuest var en verden der alt var innen rekkevidde, og alt kunne forstås selv av det dummeste trollet i spillet. Nå har utviklerne bak super-suksessen EverQuest igjen skutt gullfuglen med sin nyeste ekspansjon Planes of Power. Glem drager, og glem kjemper. Nå skal selve gudene få smake ditt sverds skarpe side!

Med Ruins of Kunark steg det frem et helt nytt kontinent, overkjørt av en gammel sivilisasjon bestående av reptiler, milelange sumper, og mørke grotter bosatt av de grusomste dragene en liten hobbit kunne tenke seg. Det har seg nemlig slik at hobbiter ikke liker eventyr, spesielt ikke av det farlige slaget, og EverQuests lille og rolige verden begynte å ekspandere utover de villeste fantasier. Ja, selv de vise alvenes fantasier. Ikke lenge etter steg enda et kontinent frem. Scars of Velious introduserte et villt, kaldt, og nådeløst landskap bebodd av is-drager, is-kjemper, og annet pakk som kun er ute etter kjøttet på beina dine. EverQuests verden vokste så fort at man nesten skulle tro den ville sprekke, men før man visste ordet av det dukket det opp en måne på den klare nattehimmelen. Månen Luclin trådte frem fra skyggene, og nå kunne til og med hobbiter, alver og troll utføre eventyr på et helt annet himmellegeme.

I gudenes haller
Nå er ikke konseptet å sloss mot guder nytt for EverQuest, men aldri før har det kommet i tilsvarende proporsjoner som i Planes of Power. Spillerne har allerede hatt mulighet til å reise til dimensjonene hvor blant annet gudinnen Tunare bor. Andre guder spillere har hatt mulighet til å være interaktive med er f.eks. Innoruuk som er hatets gud, og Cazic-Thule som er bedre kjent som "den ansiktsløse". Repetoaret har blitt videre utvidet med Planes of Power, og river med seg legendariske guder slik som Karana, stormguden, Solusek Ro, flammeprinsen, og Mithaniel Marr som er guden over alt som er godt, rett og riktig i verden. Planes of Power introduserer atten forskjellige nye alternative dimensjoner, bedre kjent som "planes".

Disse dimensjonene er bebodd av en gud eller gudinne, samt deres minioner av forskjellige skapninger - både gode og onde. Mithaniel Marrs dimensjon, "plane of valor", er blant annet populert av tilsynelatende snille riddere som kaster bort dagene sine på å trene sverdfekting i Mithaniels palass. En av de litt mer tvilsomme gudene er f.eks. Bertoxxulous som regjerer over "plane of disease". Her finner du det meste som kan krype og gå av usle kryp. Her finner du blant annet noen gigantiske kjemper, skitne og oppråtnede - det er nesten så du kan kjenne lukten av dem.

EverQuests mytologi er utvilsomt et enormt stykke litteratur, og man kan bruke dager på å bare dykke ned i alt som er skrevet om de forskjellige maktens guder. Ikke bare på spillets hjemmeside, manualer og andre eksterne kilder, men også inne i selve spillet. Spesielt i forkant av utgivelsen av Planes of Power, ble det spredt ut en rekke rykter og historier om hvordan gudenes liv foregikk over hodene på spillerne. Gudelivet er en sentral del i EverQuest, og som spiller kan du blant annet velge å vie livet til en av dem, og dermed skaffe deg visse goder de kan by på, men også risikere å terge på deg deres fiender. Ved å eventyre i disse nye dimensjonene må du også regne med å finne en god del gjenstander som kun kan brukes av dem som har valgt å følge spesielle guder og gudinner.

Europa-versjonen av Planes of Power er tilknyttet Ubi Softs lansering av sine europeiske servere. Det vil si at ved å kjøpe Planes of Power, vil du kunne spille på både de europeiske og de amerikanske serverne, selv om du har en gammel konto fra de amerikanske serverne. Jeg vil forøvrig benytte anledningen til å reklamere litt for disse europeiske serverne, som jeg mener burde være et naturlig valg for alle som befinner seg i Europa. For det første får du tilgang til kundestøtte tilpasset din døgnrytme. Det vil si at spillets kunderepresentanter inne i selve spillet (kjent som "game masters") vil være tilgjengelig på dag- og kveldstid. Disse representantene har også, i hvertfall frem til nå, vært flinke med å arrangere festiviteter og andre hendelser inne i spillet - etter europeiske tider.

Dette gir hele spillopplevelsen et kraftig dytt i riktig retning, og jeg anbefaler serverne til de som måtte værte interessert i å flytte dit. Installasjonen av Planes of Power går knirkefritt, og legger seg direkte inn i EverQuest-katalogen din. Straks prosessen er ferdig bærer det inn i spillet, hvor du må registrere ekspansjonen ved å skrive inn seriell-koden du finner i coveret. Nå skal det nevnes at Planes of Power er en ekspansjon som er primært rettet til karakterer over erfaringsnivå 45. EverQuest har nå hele 65 erfaringsnivåer, hvor kun 50 av dem var med i den første utgivelsen av spillet.

Når Ruins of Kunark kom ut ble dette hevet til 60, og Planes of Power har dermed passet på å heve dette ytterligere fem nivåer. Likevel vil spillerne sette pris på den ene nye dimensjonen ekspansjonen gir til spillere av elle nivåer - nemlig "plane of knowledge". Dette er en slags interdimensjonal hub, hvor du kan reise hvor du vil i EverQuests verden via teleportere i form av gamle bokholdere. For å komme seg til denne dimensjonen må du finne en av disse bokholderne nede på den vanlige verdenen. Ved å trykke på den vil du bli ført til "plane of knowledge". Herfra kan du som sagt nå absolutt alle byer og tettsteder ved enkle klikk, men også finne veien til den første nye dimensjonen tilleggspakken byr på.