Excite Truck

Aldri har betegnelsen "adrenalindop" vært mer passende enn i Excite Truck.

1: First page
2: New page

Hovedutfordringa i Excite Truck – sentrumet hele spillet kretser rundt – er nemlig krystallklare saker: å lese landskapet, å lese mulige ruter over landskapet, og så forsøke å takle det best mulig med dine fire dypfurede hjul. Hvert hopp kan takles på et hav av ulike måter, og hver bane er en gigantisk samling av slike hopp – samt skogsholt, middelalderborger, oljeskip og andre stilige ting du kunne ha lyst til å sveve over.

Hvert sekund du er i lufta, bruker du til å vurdere hvor og hvordan du best bør lande – hvert øyeblikk du er på bakken, bruker du på å pønske ut den beste måten å komme deg opp i lufta igjen. Enhver god, plan landing kaster deg nemlig framover med ekstra rakettkraft – og ethvert hopp du gjør, kan bli et superhopp hvis du trykker inn venstre tommel – og dermed fyrer av rakettkraft – på akkurat riktig tidspunkt etter at du har lettet fra bakken. Med litt øvelse får du det til nesten hver gang du er på vei opp i lufta – men det slutter aldri å kile i magen.

Umiddelbar utfordring og umiddelbar belønning er altså de aller mest grunnleggende byggesteinene i Excite Truck-reisverket. Det lover godt.

Mange veier til Nirvana

Men Excite Truck går lenger.

På liknende maner som for eksempel Project Gotham Racing handler det nemlig ikke bare om å maksimere rakettkrafta, og dermed komme først i mål – men også om å drive ap med all konkurranse ved å utklasse dem på stilføring, så vel som på hastighet.

I Excite Truck måles stil i stjernepoeng, og det ultimate målet med ethvert løp er å sanke så mange slike som mulig. Å vinne et løp gir deg femti slike poeng, men om du har tenkt å konkurrere i toppen er du pent nødt til å gjøre en rekke andre livsfarlige manøvre i tillegg.

Ved å kjøre over brytere i landskapet kan du for eksempel aktivere rader med svevende ringer i lufta ved et hopp – for hver av disse du treffer i svevet, tjener du en stjerne. Andre brytere er i stand til å omdanne landskapet fullstendig – det som før var dal blir for eksempel til fjell, nye ruter åpnes, og nye hoppmuligheter åpenbarer seg. Hvis du er heldig, eller beregner godt, sender du også alle bilene som befant seg i den verste jordskjelvsonen skjelvende opp i stratosfæren – og du innkasserer selvsagt én stjerne per truck du "traff".

En annen strategi er å gå inn for å krasje hardt inn i motstandertruckene – avhengig av hvor hardt og godt du treffer tjener du fra én til fem stjerner. Videre er både langvarige hopp og lange brekksladder gode kilder til stjernepoeng. Eller hva med å ansvarsløst kjøre så tett opptil trær og busker som overhodet mulig? Såkalte "treløp" lar deg binde sammen kombinasjoner av slike nær-døden-opplevelser mellom deg og trærne – og igjen er premien stjerner.

Jeg kan ikke annet enn å smile:

Excite Truck belønner deg rett og slett for alt som er a.) livsfarlig, b.) morsomt eller c.) begge deler. Til forskjell fra et spill som Burnout Revenge er det imidlertid alltid med fullt overlegg du tar sjansene – sikten er strålende, og du vet alltid hva du beveger deg inn i. Om situasjonen blir klam, har du med andre ord utelukkende deg selv å takke, men samtidig finnes det nesten uansett situasjon muligheter for å improvisere seg ut av vanskene.

Og så, etter ditt andre, eller sjette, eller femtende forsøk, sitter med ett alt som det skal. Du har lært deg hver krik og hver krok, og du har funnet stadig bedre ruter du kan bruke for å maksimere antall stjerner og samtidig holde farten oppe. Du sanker så mange stjerner at du ikke en gang trenger å vinne løpet for å nå den nødvendige poengsummen – men du gjør gjerne det også – og knuser dermed alle tidligere forsøk med god margin. Plutselig sitter alt.

Det er en ubetalelig følelse:

Du booster ut av hvert bidige hopp, du tar snarveier gjennom tett skog mens du samler skogskjøringsstjerner, du forlater skogen til fordel for et trehundremetershopp, hvor du svever så lenge i lufta at du rekker å få med deg femstjernersutmerkelsen – du lander på veien igjen, braser inn i siden på en konkurrent og får dermed superkrasjbonus – før du avslutter det hele med å bruke den nylig oppsparte rakettkrafta for å kjøre først over målstreken.

Du er kongen. Du er så inni granbarnatta grampeskauen kongen. Du er kongen.

Jeg elsker dette spillet.

Noen bagateller

Noen småleie bagateller skal her gjøres plass til før jeg runder av – noen grunner er det tross alt for at det står en åtter nederst på denne sida, og ikke en nier.

Det mest umiddelbare først: Stilen er i overkant glorete, og spillet gir en litt billig følelse. Grafikken er riktignok finfin rent teknisk – og den byr på en formidabel fartsfølelse – men firkantede trucker i primærfarger kommer aldri til å overgå verken Wipeouts designskip eller Ridge Racers flyvemaskinaktige doninger.

Det billige inntrykket blir som nevnt forsterket av den råtne musikken, og selv om det som nevnt er mulig å bytte ut denne i selve løpene, er det av en eller annen merkelig grunn umulig å gjøre det samme når du navigerer menyene. Farvel, behag – velkommen, hodepine.

Mengden miljøer i spillet kunne også med fordel ha vært bredere. Banene er altfor velkonstruerte til at spillet på noe tidspunkt føles ensformig, men "litt lettvint" er likevel en beskrivelse utviklerne får tåle å høre. Excite Truck byr på flere titalls timer kjøring, men de er fordelt på kun to moduser: de vanlige stjernepoengløpene og en egen utfordringsmodus hvor du skal treffe porter eller krasje mest mulig. Og selv om disse tilbyr mer enn nok kjøreglede i seg selv til å holde på interessen, ville litt mer variasjon neppe være å forakte.

Til slutt bør det nevnes at flerspillermulighetene er ganske begrensede: Excite Truck støtter to spillere samtidig, og det er det. Ikke bare er det synd at disse løpene av en eller annen grunn mangler andre motstandere enn deg og vennen din – det er også litt leit at spillet ikke støtter fire spillere på samme skjerm. Spilling over internett er en annen opplagt mulighet som det hadde vært fint å se – men noe skal vel spares til Excite Truck 2.

Excite Truck 2, ja. Uff, jeg kjenner engasjementet brenne bare ved tanken på en eventuell oppfølger. Jeg kan knapt vente.

Excite Truck er resultatet av et sykt eksperiment – et eksperiment hvor utviklerne har tatt like deler Burnout og Super Mario, og blandet godt. Det er en prydvekst av en arkaderacer, som glatt unngår alle innvendinger man måtte sitte med, med tanke på glorete stilføring, billig innpakning og fæl musikk – ved simpelthen å være fantastisk moro.

Spillet tilbyr en drøm av en kjøreopplevelse, med hastigheter og hopp så usannsynlig drøye, så vanvittig intense at man skulle tro du mistet kontrollen. Når det aldri skjer, er det ikke bare en prestasjon – det er et mirakel.

Jeg blir lykkelig når jeg spiller Excite Truck, og på mange måter er vel dét alt du trenger å vite.

1: First page
2: New page