Sniktitt

Fable

Fable-aktig! Dagens besøk hos Microsoft viste seg raskt å være en suksess. Jeg hadde på forhånd ordnet et intervju med utviklerne av det kommende rollespillet Fable, og ble introdusert til Craig Davison.

Davison er produkt manager hos Microsoft, og viste seg å være en sprudlende kilde med informasjon om spillet. For de unnvidde er Fable et samarbeidsprosjekt mellom Lionhead (utviklerne av Black & White), og det ferske selskapet Big Blue Box. Fable er helt unikt rollespill, som innfører helt nye elementer til sjangeren. Noen vil gå så langt som å si det virkelig er et av de få spillene som virkelig fortjener å bli kalt et rollespill. I spillet utvikler du karakteren din fra ung til gammel, og du vil se utseendet ditt forandre seg. Spennende? Les videre.

Spillet er et produkt av de to brilliante brødrene Dean og Simon Carter. De har samarbeidet nært med Peter Molyneux, lederen for Lionhead, som lenge selv har hatt lyst til å gjøre noe lignende med rollespill-sjangeren. Det hele er et dypt rollespill, og selv om det finnes en underliggende historie, er du fri til å gjøre alt du vil, hvordan du vil. Det er avgjørelser som må tas, og du må selv definere din rolle i spillet som god eller ond. Gjør du mye godt, slik som å redde stakkars prinsesser eller utfører andre heroiske handlinger, vil figuren din se mer heroisk ut. Dreper han prinsessen og banker opp det lokale godtfolket, vil det motsatte skje. Dette gjelder ikke bare figuren din fysisk, men også figurens rykte. Folkene i verden vil snakke om deg, trubadurer vil synge om deg, og dette må du bruke til ditt eget nytte så lenge du kan. Og som Davison forteller, hvis du hele tiden går rundt og dreper ulver, vil trubadurene faktisk gå rundt og kalle deg for ulve-dreper! Skal du levere brød til en gammel dame? Vel, da kan du enten gjøre det, eller du kan spise det selv. Alt har en innvirkning på hvor god eller ond du er.

- Fable er det eneste rollespillet hvor figuren din fysisk forandres etter handlingene dine, konstaterer Davison.

Å spille en rolle er svært sentralt i spillet, og du vil høste fruktene av dine handlinger. Er du ond, kanskje du har drept en mann i en annen by, vil mødrene sende barna sine inn i huset så fort de ser deg. Noen vil kanskje se på deg som et idol. Unge mennesker vil prøve å ligne på deg, og prøve å imitere sveisen din. Hva du gjør har også mye å si på hvordan du ser ut fysisk. Slåss du mye og bruker musklene, vil du bli større, mer muskuløs og mer fryktet. Bruker du tid på magi, gjerne mye innendørs, vil du bli tynn og stakkarslig. Været har også noe å si på karakteren din. Tilbringer du mye tid ute i solen, vil du faktisk få farge. Er du mye inne, vil huden din holde seg hvitere. Når du går gjennom spillets historie, kan du enten velge å slåss mot ondskapen, eller bli en del av den. Du starter spillet som en yngre gutt på 16 år, men etter hvert som spillet utfolder seg vil du bli gamlere og mer værbitt. Blir du kastet i fengsel i noen år, vil du se tydelige aldringstegn når du kommer ut igjen.

- De tidlige årene i livet ditt går raskere enn de senere, forteller Davison.

Du kan også få deg kjæreste og gifte deg. Din bedre halvdel vil være en sentral del av livet ditt, men du kan faktisk gifte deg med flere på en gang. Det er likevel sett ned på i spillverdenen, og derfor noe som bør unngås. I demonstrasjonen returnerte Davison til kona hans etter to år hadde gått i spillet. Han hadde ikke sett henne i mellomtiden. Gjett om det ble spetakkel! Hun var svært sint, og klagde på at han hadde begynt å gamble igjen. Han bestemte seg for å gjøre det godt igjen, og gikk over til den lokale butikken for å kjøpe en ring til henne. På vei tilbake igjen møtte han på en prostituert som han heller ga ringen. Kjærlighet var raskt i luften, naturligvis. Ja, du kan ha omgang med prostituerte i spillet, og du kan drepe dem hvis du vil (sikkert nyttig informasjon for alle Grand Theft Auto-frelste). Senere gikk han inn på den nærmeste kneipa og stjal ølet fra en av gjestene. Det ble fullt slagsmål der inne, og han måtte rømme åstedet før han ble knust. Kampene virker svært interessante, selv om ingen fikk prøve spillet. Figuren var såpass sterk, at han kunne slå fiendene tilbake slik at huden prellet av skjellettet! Grøssende stilig.- I Fable kan du utføre oppdragene naken om du vil det, sier han spøkefullt.

Du kan naturligvis bli med i en guild om du ønsker det, men du kan også gjøre en rekke freelance-oppdrag. Absolutt alle oppdragene i spillet er skriptede for å få frem intrikate og morsomme detaljer. I demonstrasjonen skulle Davison redde et knippe jenter som hadde blitt fanget av slemme skogstroll. I forkant av dette viste han frem et system utviklerne kaller "boasting". Det går rett og slett ut på å skryte til menneskene i byen om hvordan du skal utføre oppdraget. Du kan eksempelvis fortelle de frammøtte at du skal utføre oppdraget uten å bruke våpen, og hvis du lever opp til det, vil byens innbyggere se enda mer opp til deg. Greier du det ikke, vil alle vite at du feilet. Etter han hadde reddet de stakkars jentene, returnerte Davison til byen for å melde om sin seier. Han ble møtt av en liten jente, som etter å ha oppdaget ham, løp inn i byen mens hun skrek at helten hadde returnert. Davison kunne dessverre ikke svare på så mange tekniske spørsmål, men forsikret oss om at verden var svært stor, at laste-tider var minimale, og at grafikken var banebrytende - noe vi så med egne øyne. Det så simpelthen nydelig ut.

Det er foreløpig ikke satt noen fast lanseringsdato enda, men Davison siktet til våren neste år.

Siste fra forsiden