Fable: The Lost Chapters

Peter Molyneux. Mannen som sår et korn han ikke klarer å høste. Mannen som starter en maraton han ikke klarer å gjennomføre. Mannen som lover et spill han ikke klarer å levere.

Smart erfaringssystem
Mange andre spill starter med å la deg velge en klasse, et yrke eller lignende. Hvis du vil være magiker må du velge dette fra starten av, og det samme gjelder de andre klassene. Er du usikker er det intet mindre enn ditt eget problem. Du før heller ikke prøvd ut mulighetene - her skal det velges, og det før du har noe som helst erfaring med hvordan de ulike klassene fungerer.

Fable har gjort noe finurlig med denne problematikken. Når du utfører oppdrag tjener du erfaringspoeng, og disse finnes i fire ulike former: Generelle poeng, Strength-poeng, Skill-poeng og Will-poeng. Generelle poeng får du for alt du gjør av erfaringsgivende handlinger, og det er disse du vil få flest av. Mengdene av de andre poengene varierer etter hvor mye du bruker de respektive evnene. Altså, hvis du velger å bruke nesten bare magi, vil du få store mengder Will-poeng, men mye mindre i de to andre kategoriene. Når du da reiser tilbake til heltelauget for å utnytte poengene, har du mange poeng som kan brukes til å oppgradere Will-evnene dine. Dermed blir din karakter mer fokusert i den retningen, ettersom det er evnene i den retningen du liker å spille med. Ytterst finurlig, ytterst fornøyelig, og ytterst velfungerende.

Det mange beskriver som unikt med Fable er livet utenfor oppdragene. Det livet hvor du forfører kvinnfolk - eller mannfolk, alt etter hva som behager deg og ditt. Det livet i en verden som forandrer seg i takt med deg, slik du velger å forme den. Denne siden ved Fable er definitivt underholdende, men det er lite mer enn et sidesprang fra hovedeventyret, og det er absolutt ikke sensasjonen Molyneux lovet oss. Vi ble lovet et helt fritt spill, hvor vi kunne gjøre akkurat hva vi ville - og konsekvensene ville tilsvare handlingene. Fable er ikke slik. Det har en rød tråd gjennom spillet, og går man ikke langs denne tråden kommer man ingen vei. Verdenen og historien står stille, og det eneste som forandrer seg i forhold til din oppførsel, er hvordan andre karakterer forholder seg til deg. Du kan være ekstremt ond og få horn i pannen, eller tilsvarende god, og sommerfugler vil flokke seg rundt deg. Men oppdragene og spillets gang er fortsatt den samme. Når man imidlertid ser forbi hva som en gang ble sagt, slik man bør, kan en kose seg med mange ekstra finesser og morsomheter som Fable har å by på til den som leter.

Eventyrlig musikk
For det er unektelig stilig å se seg selv være en spinkel guttunge, for så å vokse opp til en mastodont av en kampmaskin, og ikke minst en beryktet helt. Det tilfører noe spesielt og ekstra til spillopplevelsen, og det løfter helhetsinntrykket av Fable. Apropos ekstra; som PC-versjonen proklamerer inneholder denne versjonen ekstramateriale som ikke er med i Xbox-versjonen. Dette er lagt til slutten av spillet, og selv om det ikke skaper noen store endringer i spillopplevelsen er det flott å se mer spillmateriale som utvider holdbarheten.

Utseendemessig har Fable lidd av flyttingen fra Xbox, og dette kombinert med tidens tærende tann, har gjort at Fable rett og slett ikke ser like imponerende ut som det gjorde en gang i fjor. Mange av modellene er kantete, og noen animasjoner ser direkte rare ut, i tillegg til å være litt hakkete. Vakre områder og pene effekter forbedrer inntrykket, og helhetlig sett er Fable pent, men lite mer enn det. Musikken i spillet er imidlertid flott, med god variasjon fra liflige og avslappende toner, til kjempemessige og adrenalinpumpende musikkstykker. Denne musikken gir spillet et eventyrlig preg, som er gull verdt for helhetsinntrykket Fable serverer.

Se nå bort i fra den frie tilværelsen som Peter Molyneux og Big Blue Box en gang lovet oss, og ta heller en titt på det spillet Fable endte opp som. Ta en titt på de flotte og engasjerende actionopplevelsene vi blir servert, men legg også merke til at rammen rundt disse er noe ensformig. Ta en titt på de underholdende mulighetene du har utenfor heltedådene, men legg også merke til at disse ikke er stort mer enn sidesprang. Ta en titt på helheten, og se at den er av god kvalitet. Og så, sist av alt: ta en titt i lommeboka di, og vurder om det er verdt det.