Sniktitt

Faces of War

Jeg har drept flere tusen soldater, antagelig mest tyskere, i min karriere som spillsoldat under den kunstige men akk så virkelige andre verdenskrig. Jeg har blitt en drøvtygger av bly, smerte, blod og tårer. Strategi, skytespill, båtsimulatorer og flyspill – jeg har sett det meste. Spill som omhandler historiens mest omtalte krig har lenge trengt et friskt pust, og en aldri så liten omvelting. Nå tror jeg endelig denne er på vei. I september kommer Faces of War til PC. Et taktisk strategispill om, ja nettopp, andre verdenskrig. Denne tittelen gir meg imidlertid følelsen av å være en ung rekrutt igjen. Arrene på kropp og sjel er borte – jeg er klar for strid.

Individet og gruppen

En hær er ikke en eneste stor masse som sveiper over fiender i én stor manøver. Nei, hæren består av mindre grupper – ofte med ulike oppgaver. Når alle gjør som de skal fungerer enheter som én masse, men det er ingen automatikk innblandet. Faces of War legger vekt på individet og mindre grupper. Her er det sjeldent man sender uendelig av soldater, fly og stridsvogner mot fienden. Som oftest er du sjef for en gruppe på fire-fem soldater, og kun disse er ditt ansvar. I dette spillet må du virkelig tenke, planlegge og betrakte slagmarken som et sjakkbrett. Mye arbeid, altså – men guri malla så moro det er når krigen går som en drøm.

Hovedpulsåren til Faces of War er kampanjedelen. Her velger du om du vil styre tyske, sovjetiske eller allierte styrker. Dermed opplever du å kjempe på flere sider av konflikten, noe som alltid er et smart grep for å skape underholdende varighet. Opplæringsdelen er både omfattende og morsom. Det er nesten en forutsetining at du pløyer gjennom den, da mulighetene for hva du kan gjøre i spillet er enorme. I tillegg kommer flerspillerdelen, som vi dessverre ikke har fått testet.

Interaktivitet er et nøkkelord i denne tittelen. I de fleste strategispill må du forholde deg til at objekter som står i veien for deg, ja de står i veien for deg. Slik er det ikke i Faces of War. Her kan du hoppe over eller krype under gjerder, sprenge murer, og svømme over elver. Alt som stikker opp av slagmarken kan brukes som dekning for dine soldater, i beste Brothers of Arms-stil. Du kan også ta kontroll over stasjonære våpenstasjoner som kanoner og mitraljøser – og gå om bord i stridsvogner og andre kjøretøy. Her føler du virkelig at du er tilstede på slagmarken, og at dine avgjørelser faktisk har noe å si i forhold til hvordan dine soldater klarer seg.

Mange kokker, lite søl

Enhetsmylderet er stort i dette spillet, man forsøker tross alt å gjenskape en enorm krig. Hver enhet har sine unike egenskaper; ingeniører, sanitet, snikskytter og antistridsvognpersonell – bruk dem med kløkt. Du vasser i våpen også, og her er det mye snacks for den som er glad i smell og lyd. Dessuten er alt autentisk, fra kjøretøy via våpen til uniformer. Hver soldat har sin egen ryggsekk for oppbevaring av utstyr som rifler, ammunisjon og granater, så her kan du detaljstyre hva slags gruppe du har. Dessuten er det mulig å plukke opp fiendens utstyr når de er døde. Akkurat slik det bør være, spør du meg.

Når krigen raser får omgivelsene føle det, bokstavelig talt. Mange av objektene på slagmarken kan ødelegges totalt. Til og med store hus raser i bakken hvis de blir dårlig behandlet av en stridsvogn. Mindre objekter, slik som tønner og biler, har glimrende fysikk – de spretter rundt når de blir truffet av noe eksplosivt. Topografien på brettene har også noe å si, spesielt i forholdt til bruken av granater. Du må altså ta hensyn til en rekke faktorer når du fører krig i Faces of War, og her er det svært lite som går av seg selv. Slik er det da også være i krig.

Det har blitt mye ros på denne spennende tittelen så langt, men den uferdige versjonen har fortsatt litt rusk som bør rettes opp i før utgivelsen. Enhetene har blant annet noe å gå på når det gjelder å finne veien på kartet, og dessuten hender det at soldater rett og slett setter seg fast ulike steder i landskapet. Hakking kan også være et problem, selv når det skjer lite på skjermen. Den kunstige intelligensen virker lovende, men også her svikter det i enkelte situasjoner. Deloppdragene på hvert brett er også uklare noen ganger, men dette skal være enkelt å rette opp i.

Fokus på detaljer

Detaljfokuset er enormt i Faces of War, og hvert brett er spennende. Uansett hvilken side du spiller, virker alle objekter autentiske. Soldater, motoriserte fartøyer, hus og landskap – alt føles riktig. Spillet er ikke bare pent, det flyter som oftest svært bra også. Grunnen til dette er en såkalt krigståke som legger seg over kartet på områder du ikke har enheter styrt av deg. Dette hindrer på ingen måte spillopplevelsen, og er et smart grep. Kamerafunksjonen er også svært bra, her legges det nesten ingen begrensinger på vinkler og avstand. Det er deilig å kunne operere et nesten fritt kamera i et spill der detaljstyring er såpass viktig.

Pen grafikk alene er ingen garantist for å gi et spill den totale sanseopplevelsen. Lyden er sentral for å skape krigstemning, og det klarer Faces of War på glimrende vis. Effekt- og miljølyder sitter bokstavelig talt som et skudd. Volumet skaleres selvsagt opp og ned avhengig av hvordan du styrer kameraet, noe som føles helt naturlig. Stemmegivningen er begrenset i versjonen vi har testet, men det som er på plass høres meget bra ut. Her snakker tyskere tysk, ikke engelsk med aksent. Musikken virker også lovende, dette kan bli en episk opplevelse.

Flerspillerdelen har vi ikke fått testet, men også her skal mulighetene være store. Det er ingen tvil om at et slikt spill legger til rette for sosiale spillopplevelser. Du vil både kunne invitere noen kompiser til et krigersk LAN-party, eller utkjempe kamper over nettet – her kan du virkelig vise dine evner til fiender fra hele planeten.

Konklusjon

September er ofte en litt kjedelig måned. Ferien er over, man er tilbake på skole/jobb, og temperaturen faller dag for dag. Heldigvis kan du varme deg ved å tenke at Faces of War har forventet slippdato rundt disse tider. Spillet er omtrent som en korrekt servert Tequila. Her blander man ulike ingredienser til en perfekt miks. Sitron, salt og det mexicanske flammevannet er ikke spesielt godt hver for seg, men sammen er de dynamitt. Slik er Faces of War også. Her får du utkjempe den tenkende manns krig. Gled deg!

Kommentarer (13)

Forsiden akkurat nå

Til toppen