Anmeldelse

Fallout: New Vegas: Old World Blues

Har du lyst til å møte din egen hjerne?

Fallout: New Vegas var et fantastisk rollespill. Spillets små tekniske problemer og feil ble fullstendig overskygget av en enorm dybde og mangfoldighet. Et rollespill slik et rollespill bør være, med en kul historie som utspiller seg i en rik og stor verden, og som blir drevet frem av mange og meningsfulle valg.

I slike storspill har ekstrapakkene lett for å blekne i forhold til det originale innholdet. Man venter seg kanskje like mange viktige valg og like stor mangfoldighet, men får i stedet kun oppleve å spille i et lite lukket område blottet for episke dimensjoner.

Din nye lille verden.

Dette er også tilfellet for ekstrapakken kalt Old World Blues. Den har ingen lang historie. Den byr ikke på mange meningsfulle valgmuligheter, og den kan ikke slå i bordet med konflikter som kan endre verden.

Old World Blues gir likevel en veldig god spillopplevelse. Den er stappfull av fin humor, oversvømmet av kule smådetaljer og suger deg inn i en spesiell og appellerende atmosfære. Du kan ikke vente deg å få alt servert på et sølvfat i en slik ekstrapakke, men hva du i stedet får er en god dessert til et allerede fortreffelig måltid.

Hjerne i en tank

Følgende er et kjent filosofisk spørsmål: Hvordan vet vi at verden er virkelig? Hvorfor kan du ikke bare være en hjerne i en tank, og alt du opplever er elektriske impulser du blir servert av noen andre?

Ekstrapakken Old World Blues handler om dette temaet både bokstavelig talt og på et metafysisk plan. Du reiser til et sted som kan minne om Oz eller eventyrland, for virkeligheten der er en helt annen en hva du er vant til, og de gale og forvirrede fins det ikke mangel på.

Som vanlig plukker din Pip-Boy opp et radiosignal som leder deg mot innholdet i Old World Blues. Hvis du allerede har spilt gjennom hele Fallout: New Vegas må du laste inn et «save game» som er fra før spillets sluttsekvens, som du ikke kan komme deg ut av, for å få tilgang på det nye området.

Old World Blues utspiller seg i et lukket krater, og du kan ikke unnslippe før du har spilt gjennom hovedhistorien der inne. Du våkner opp i et laboratorium og finner fort ut at noen har byttet ut både hjernen, hjertet og ryggraden din med maskinversjoner.

Et hyggelig møte med din egen hjerne.

Krateret har engang vært et fjell og har huset et hemmelig forskningsområde som stammer fra tiden før den katastrofale atomkrigen som har lagt Fallout-verdenen i ruiner. Området har blitt avskåret fra både omverdenen og virkeligheten og de eneste overlevende er seks vitenskapsfolk.

Disse har kun overlevd som hjerner i tanker, og derfor mistet nær sagt all forståelse av vanlige mennesker. I krateret holder de på med sine endeløse og meningsløse (men likevel farlige) eksperimenter, for i sin robotiske tilstand virker de immune mot aldring.

Ettersom årene har gått og bruken av tvilsomme narkotiske stoffer har akselerert, har forskerne blitt mer og mer forvirrede, ideologisk trangsynte og rett og slett gale. Slik blir de alle seks noen av de morsomste figurer jeg noen sinne har sett i et dataspill.

Utforsk og finn

Fem av de robotiske tankhjerneforskerne er i «krig» med nummer seks og hans hær av roboskorpioner. Det er disse fem, med deres leder Dr. Klein i spissen, som har byttet ut organene dine i et forsøk på å lobotomere deg, noe du på mystisk vis har kommet uskadd i fra. I prosessen har de mistet hjernen din og tror deres erkefiende, den «onde» Dr. Mobius, har knabbet den.

Du blir derfor sendt ut på en rekke oppdrag for å skaffe deg de nødvendige teknologiene for å beseire Dr. Mobius og få tilbake hjernen din.

Litt av en slugger.

Det lukkede krateret er overfylt av fiender, som andre lobotomerte, som ikke har vært like heldige som deg selv og blitt redusert til noe som ligner zombier, roboskorpioner, robotiske hunder og flere andre muterte beist.

Mange av disse fiendene er sterke, men heldigvis fins det nok av våpen og ammunisjon i krateret i tillegg til alt du sikkert allerede har med deg. Du får kjapt to nye og gode våpen, som er spesielt tilpasset fiendene du møter i Old World Blues.

Ett av dem er en slags «mini gun» med hundehjerne. Dette våpenet er godt mot biologiske fiender som muterte dyr og lobotomerte mordere. Det andre våpenet er en lydbasert pistol som herjer med systemene til robotiske fiender.

I krateret finnes det ikke bare masse monstre men også mange steder å utforske, oppdrag å gjøre og ting å plukke opp. Da er det bra at Old World Blues øker øverste erfaringsnivå med fem, for det er nok av belønninger for å fylle disse.

Frivillig innhold

Hovedoppdraget i Old World Blues er ikke veldig langt. Det fører deg likevel gjennom de viktigste stedene i krateret, lar deg ta del i sprøe eksperimenter og gir deg flere uhyre morsomme samtaler med klin gærne tankhjærner.

Du har noen valg underveis, og kan som vanlig velge om du vil hjelpe andre eller berike deg selv. Begge typer valg virker å gi deg gode belønninger, så de handler stort sett om hva slags person du ønsker å være.

«In the land of the blind, the one-eyed man is king.»

De storslagne moralske valgene vi så mange av i Fallout New Vegas uteblir likevel. Du kan gjøre et par valg på slutten som har noen konsekvenser, men ingenting som er spesielt overraskende eller tankevekkende.

Siden hovedoppdraget mangler både lengde og episke dimensjoner blir det opptil deg selv å få så mye ut av Old World Blues som du ønsker. Det finnes flere interessante sideoppdrag du kan gjøre og mange merkelige steder du kan utforske.

Spesielt artig er det å finne nye personligheter til alle de elektriske hjelpemidlene du har på rommet ditt i laboratoriet. Både lysbryterne, brødristeren og den robotiske doktoren, i tillegg til mange andre, er unike rollefigurer med fargerike personligheter og morsomme historier å fortelle.

Etter at du har spilt gjennom fortellingen i Old World Blues kan du heldigvis fortsette å utforske området, og du kan reise mellom krateret og resten av spillverden fra Fallout: New Vegas så ofte du ønsker.

Konklusjon

Old World Blues er uten tvil ei god ekstrapakke til et allerede godt rollespill. Jeg savner likevel en mer gripende historie med flere viktige moralske valg. Jeg skulle også gjerne sett at hovedoppdraget var enda lengre, slik at innholdet fikk mer mening i stedet for å kun forbli ekstrakrydder.

Men all den humoren og den interessante spillverdenen Old World Blues byr på gjør at en ikke kan forbli skuffet særlig lenge. Det er et helsprøtt lite mikrounivers du får oppleve i ekstrapakken, og mange av samtalene du tar del i er utvilsomt utformet av svært intelligente og kreative forfattere.

Grillet skorpion er godt.

Det er vel verdt å snakke så mye du kan med, og gjøre oppdrag for, alle tankhjernene, for de er noen av de mest interessante og morsomme personlighetene jeg har sett i rollespill siden det fantastiske Vampire the Masquerade: Bloodlines.

Hvis du likte Fallout: New Vegas finnes det ingen gode grunner for at du ikke også skal like Old World Blues. Den byr på mer av alt: Mer action, mer å utforske, mer å lage og masse mer moro!

Old World Blues er en del av flere tilleggspakker som ble sluppet til Fallout: New Vegas i sommer. De to andre heter Honest Hearts og Lonesome Road. Alle er tilgjengelig for PC-, Xbox 360-, og PlayStation 3-utgavene av originalspillet.

Siste fra forsiden