Fallout 3 mer begrenset enn Oblivion

Det etterlengtede rollespillet Fallout 3 blir ikke noen post-apokalyptisk Oblivion-klone.

The Elder Scrolls IV: Oblivion var på mange måter et rollespill som delte spillmiljøet på midten. Noen elsket det fullstendig åpne gameplayet som lot deg gjøre hva du ville, jobbe for hvem du ville og dra hvor du ville i løpet av hele spillet.

Andre synes gameplayet mistet fokus, og at det var urealistisk at alle skulle kunne gjøre absolutt alt. Disse vil utvilsomt sette pris på at Fallout 3 kommer til å følge en litt annen modell enn Oblivion.

Verden etter apokalypsen

I følge Pete Hines, som har snakket med Computer & Video Games, vil Fallout 3 gi oss færre oppdrag, men heller fokusere på å gi spillerne flere valgmuligheter i forhold til hvordan de vil løse disse oppdragene.

Spillerens valg får også konsekvenser, i forhold til at ulike deler av spillet vil låses eller låses opp basert på hva spilleren gjør.

I tillegg fortelles det at vi får mellom ni og tolv ulike avslutninger, basert på spillerens valg i løpet av spillet. Hines tror disse valgmulighetene vil påvirke opplevelsen i stor grad.

Hines forteller også litt om hvordan Bethesda har tilnærmet seg Fallout 3. Studioet jobber med spillet som om de også hadde stått bak de to første spillene i serien, og prøver å ta serien videre basert på hva som var bra med Fallout 1 og 2.

På tross av at de selvfølgelig har endret en del ting, føler Hines at de har vært tro mot det som gjør Fallout-spillene så minneverdige, som miljøene, figurene, de moralske dilemmaene, dialogsystemet og så videre.

Gamer.no tok forøvrig en titt på Fallout 3 da det ble demonstrert på årets Games Convention-messe.

Siste fra forsiden