Fan forbedret Dark Souls ved lansering

Skrudde opp oppløsningen på PC-utgaven med enkel endring.

Det har vært kjent i et par uker nå at PC-utgaven av Dark Souls, som ble gitt ut fredag, ikke kom til å få en kremovergang fra TV-benken til PC-rommet. Et av de litt labrere punktene er at oppløsningen er låst til 1024 x 720, noe som ikke på langt nær er godt nok i denne høyoppløselige tiden.

Med denne informasjonen å gå brukte NeoGAF-medlemmet Durante den siste uken på å lage et rammeverk som lett skulle kunne la han endre på dette. Når spillet så kom brukte han 23 minutter på å ferdigstille oppløsningsfiksen, som nå lett kan lastes ned via NeoGAF-tråden.

Durante testet med en oppløsning på 2560x1440 med 30 bildeoppdateringer i sekundet på et nVidia GeForce 660-kort i en og en halv time uten problemer, men kan ikke garantere at oppløsningsfiksen vil fungere feilfritt for alle.

Før. (Bilde: Durante/NeoGAF)
Før. (Bilde: Durante/NeoGAF)
Etter. (Bilde: Durante/NeoGAF)
Etter. (Bilde: Durante/NeoGAF)

Samtidig har han også greid å fjerne «blur»-effekten som mange følte ødela litt for det grafiske uttrykket.

Prøv selv

Om du ønsker å prøve modifikasjonen selv kan du laste den ned enkelt via NeoGAF-tråden. Det skal være så enkelt som å erstatte d3d9.dll-filen og endre på parameterne i DSfix.ini-filen. Durante er dog veldig klar på at dette er et arbeid som ikke er ferdig, og at han ikke har fått testet løsningen i omfattende grad enda.

Dark Souls kom først på konsoll forrige høst, og kunne da sanke inn gode anmeldelser jevnt over i norske spillmedier. Vår anmelder klinket til med en åtter på tierterningen, men følte at forgjengeren, Demon’s Souls var hakket hvassere.

Les også: Anmeldelse: Dark Souls
Les også: Intervju: – Jeg er ingen sadist, altså

Kommentarer (108)

Forsiden akkurat nå

Til toppen