(Bilde: Namco Bandai)

Fan jobber på spreng for å fikse Tales of Symphonia på PC

Spillet var et salig rot ved lansering.

Da det japanske rollespillet Tales of Symphonia dukket opp på Steam for et par uker siden var det vanskelig å ikke legge merke til alle skavankene Namco Bandai ikke luket ut før publisering

Uoversatte menyer og tekst, låst bildefrekvens og oppløsning, mangel på støtte for mus og keyboard, store feil og krasj om man «alt-tabber» seg ut av spillet – alt pekte mot en halvhjertet portering av det gamle konsollspillet. 

Fansen rydder opp

?
? Bilde: PCGamer.com

Namco Bandai har riktig nok prøvd å oppdatere spillet siden lansering for å luke ut de verste feilene, men mye arbeid gjenstår. Som vanlig er det derfor opp til fansen å luke ut problemene og forbedre opplevelsen.

Modderen «Kaldaien» har nå laget et verktøy som prøver å rette opp mange av de irriterende og problematiske aspektene ved spillet. Rettingen stopper spillet fra å hakke, reduserer lastetider mellom menyer og skjermer og legger til støtte for «windowed mode» uten rammer. I tillegg bruker modden ReShade og «multisample anti-aliasing». Alt i alt en bedre opplevelse, altså.

Det ene modderen ikke har greid å flikke på er den låste bildefrekvensen. Man må altså ta til takke med 30 bilder i sekundet. 

Kopibeskyttelse stagger

Modifikasjonen er fremdeles under utvikling, men det kan hende at det ikke blir gjort større endringer fremover.

Interessant nok hevder Kaldaien at det er kopibeskyttelsesprogramvaren VMProtect som sørger for at det er vanskelig å gjøre stort mer med spillet nå. Programvaren gjør det i praksis vanskelig å analysere og finne ut hva problemene er, nettopp fordi målet er å gjøre det vanskelig for hackere og crackere å tukle med spillkoden.

Kampsystemet er det som skiller serien fra røkla.
Kampsystemet er det som skiller serien fra røkla. Bilde: Namco Bandai

Tales of Symphonia kom opprinnelig ut på GameCube i 2004, men fikk en oppusset PlayStation 3-versjon i 2014. Etter alt å dømme er det denne Namco har brukt som grunnlag for PC-utgaven som kom i år.

Spillet er i seg selv et typisk japansk rollespill som lener seg tungt på manga- og anime-estetikk og struktur. Det som gjør at Symphonia – og resten av spillene i Tales of-serien – skiller seg ut i sjangeren er kampsystemet som er mye mer action-orientert enn vi vanligvis ser i sjangeren.

Tales of Symphonia er langt fra det eneste spillet som har blitt pusset opp av fansen. Noen spill lanseres forhastet – andre ferdigstilles uten å se dagens lys:
Les om spillene som fansen måtte gjøre ferdig »

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen