Fanatec Gameboard Controller

Førsteperson-skytespill på konsoll har lenge vært et mareritt, og derfor mer eller mindre forbeholdt de med en PC. Nå som onlinespilling med konsoll er på full fart inn i alle hjem har trykket begynt å føles på de som utvikler tilbehør til konsoller.

Fanatec har her levert en kombinert tastatur/mus-løsning for PlayStation 2. Et spillebrett med musmatte og en medfølgende mus. Tastaturet er bygget inn i selve brettet. En genial løsning, men holder det i praksis?

Selve kontrolleren plugges enkelt inn i en ledig USB-port på maskinen din. Det er dermed fullt mulig å bruke to stykker på en maskin i tillegg til de vanlige kontrollerne dine, uten at du trenger å rote fram og tilbake. Alt er plugget inn på en gang, og du bruker rett og slett den enheten du selv vil. Formen på spillebrettet er laget med formen på fange til Ola Nordmann i tankene, eller i alle fall en tysk tilsvarende person. Undersiden er svakt buet for at du skal få bedre stabilitet, og ikke minst en mer behagelig opplevelse når du bruker produktet. Her kunne det godt vært gjort bedre, men siden slike ting er forskjellig fra person til person var det kanskje best av Fanatec å lage en såpass diskre løsning som de har gjort. En form for justering kunne jo kanskje vært lagt til i tilfelle det rett og slett ikke faller naturlig å sitte med føttene slik som referansepersonen har gjort.

Dette er uansett flisespikkeri og har ikke så veldig mye å si for resultatet. Brettet er ganske langt, men selve tastaturdelen tar bare halvparten av denne plassen. Resten er satt av til musematten og den analoge spaken samt noen knapper i andre enden. Direkte sammenlignet med et standard tastatur blir dette alt for lite, og du får nesten følelsen av å skrive på en bærbar maskin. Tastene har en fryktelig lav profil, og sammen med ekte plastikkfølelse og det noe sammenklemte faktum at tastaturet er lite i størrelse, blir det derfor slitsomt å bruke i lengden. Og du skal ikke sitte så veldig lenge heller. Det er helt klart noe som blir bedre med tiden, når du får det inn i fingrene, men plastikken går nok dessverre aldri bort. Hvor mange tastatur har taster av annet materiale? Så godt som ingen, men det er fortsatt langt opp til ekte PC-tastatur følelse. Har du i tillegg et skikkelig tastatur blir du lettere irritert av å bruke dette spillebrettet, for det føles rett og slett skrøpelig.

Emulering av tastaturoppsett
Tastaturet er beregnet på bruk i mange land, og som vi alle vet er det forskjellig fra land til land hvor enkelte ting er plassert på et tastatur. Det er en stor mengde knapper i ytterkant som rett og slett virker ganske kryptiske på en stakkars nordmann. I tillegg til dette så mangler flere av de livsviktige tastene du forventer å finne på et vanlig tastatur. End og Home er to eksempler. Til bruk i spill er det kanskje like greit, men skal du bruke tastaturet til å skrive tekst, kan det fort bli et stort savn å ikke ha disse tastene. Nå som flere og flere onlinespill kommer til konsoll trenger vi en måte å kommunisere på, og hva er vel mer naturlig enn å skrive? Akkurat som på et hvilket som helst PC-spill. Det står også listet opp støtte for YaBasic på hjemmesidene til Fanatec. Som en ivrig hobby-programmerer har jeg også selv sittet noe med dette programmeringspråket, og her er det ikke snakk om å bruke en vanlig kontroller. Mitt eget Logitech-tastatur ble da tatt fram med en gang og plugget inn i PS2-maskinen. Alt fungerte glimrende, og kodelinjene direkte danset over skjermen.

Jeg var derfor spent på hvordan Gameboard Controller ville takle den samme oppgaven. Programmering stiller litt andre krav til tastatur enn vanlig skriving og "chatting" gjør. Spillebrettet fra Fanatec er myntet på sistnevnte to alternativer, og dette merkes. Skriving av tekst går helt greit, men teknisk skriving, og programmering, er ikke å anbefale. Hvis vi igjen går tilbake til tanken om at forskjellige land har forskjellig tastaturoppsett kan vi dog trekke fram en meget positiv ting med Gameboard Controller. Øverst på tastaturet har du en rekke knapper som simulerer amerikansk tastaturoppsett. Siden de fleste programmene er laget med akkurat dette tastaturoppsettet i bakhodet er det fint å kunne simulere det. Vi her i Norge får ikke nye godt av dette, men for England, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania er dette en kjærkommen løsning.

En skjult kontroller
Som tidligere nevnt kommer Gameboard Controller med seks knapper og en analog spake. Disse er plassert på sin egen lille del av spillebrettet, helt til venstre. Jeg må rett og slett si at jeg ikke skjønner meningen med disse knappene. Hva er det som er så spesielt at ikke tastene på tastaturet kan ta seg av også disse? Må det lages store egne blå plastikk-knapper for akkurat dette formålet? Disse knappene er fryktelige i bruk og gir fra seg en høylytt kneppelyd når du trykker på dem. To av dem er dessuten bittesmå og runde, noe som gjør dem uaktuelle hvis noe skal skje fort. Det er rett og slett vanskelig å treffe riktig. Plasseringen gjør også at det er vanskelig å benytte seg av mer enn fire knapper på en gang. Den analoge spaken er heller ikke noe å juble for, og denne har null motstand "what so ever". Det er fryktelig vanskelig å gjøre noe som helst med større presisjon enn en hammer kunne gitt deg. Selve hodet på denne er faktisk laget i gummi, men det hjelper lite. Spaken er mye tynnere enn en vanlig analog spake på en PS2-kontroller og jeg frykter at den vil kunne brekke om du har hastverk når du spiller.

Fanatec Gameboard leveres med en meget nøytral mus, men den er bittelitt bedre tilpasset høyrehendte personer. To knapper og rullehjul på toppen, og en rund kule under panseret som får meg til å grøsse. Tankene vandrer straks tilbake noen år til tiden uten optisk gnager. Her må du belage deg på rengjøring, akkurat som en gammel kulemus til PC. Knapper av plastikk og rullehjul av gummi. Hjulet fungerer greit, og går stegvis rundt med et merkbart lite klikk for hver gang. I motsetning til enkelte PC-mus som bare ruller uten stopp. Hele musen ligner faktisk veldig på Microsoft IntelliMouse. Egenskapene i bruk er også ganske så like, og det er stort sett bare fargen som skiller dem. Blått og svart med en grå logo på baken. Ytelsen her kan sammenlignes med en billig kulemus, og det er hvis vi ser bort fra musmatten. Ikke noe spesielt bra for en gamer med andre ord. Også denne stakkaren må se seg slått av storebror Logitech, som er suveren på alle områder sammenlignet med gnageren til Fanatec. Musmatten er en historie for seg selv, men dessverre en ganske kort en. Matten burde vel egentlig ikke kalles matte i det hele tatt, da den faktisk er et stykke hardplast med mønster. Du kunne heller brukt sandpapir, og du ville fått samme effekt. Dette er fryktelig og bør ikke brukes til noe annet enn underlag for en skikkelig matte. Min slitne tøymatte gjør faktisk jobben hakket bedre, og denne har snart 12 måneder med intensiv bruk bak seg.

Fanatec har sannsynligvis hatt bare gode tanker i hodet når dem bestemte seg for å lage Gameboard Controller, men når det er snakk om hardware er det dessverre ikke tanken som teller. Her er det knallharde krav og tusenvis av ivrige spillere som hyler etter kvalitet. Produktet er tre ting på en gang, men ingen av dem kommer i nærheten av ytelsen til alle tingene separat. Skal du ha tastatur og mus til din PS2 bør du heller kjøpe deg en optisk mus, og et tastatur. Kontroller har du forhåpentligvis fra før av, og en musematte kan du betale fem kroner for på nærmeste matbutikk eller noe. Resultatet blir dyrere enn Gameboard Controller, men også mye bedre.